Jag hade fel om Tesla-strejken, bara oskyldiga förlorar

Snart har Teslastrejken pågått i tre månader. Jag hade rätt i att det skulle bli en extremt långdragen historia – men helt fel när jag trodde att Tesla och Elon Musk skulle vara chanslösa mot alla blockader och sympatistrejker. De stora vinnarna är företag utan kollektivavtal och inget tycks bita på Tesla. De som förlorar är skötsamma företag med kollektivavtal och oskyldiga bilägare. Var det verkligen så här IF Metall hade tänkt sig detta? 

KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Strejken mot Tesla verkar vara det nya normalläget, på fredag har den pågått i tre månader och inte många verkar bry sig längre. IF Metalls strejkvakter huttrar i sina tält i svinkylan samtidigt som verksamheten pågår precis som vanligt hos Tesla med både service och leveranser. Varken indragen sophämtning, postblockad av registreringsskyltar eller hamnblockader har fått någon större effekt på Tesla. När strejken bröt ut för tre månader sedan skrev jag att Elon Musk skulle vara chanslös mot alla stridsåtgärder. Jag hade helt fel. 

Tesla är inte ett företag som alla andra. De har på kort tid blivit världens högst värderade och mest innovativa biltillverkare, och strejken tycks inte bita på Tesla. De hittar vägar runt alla hinder. De lagar bilar precis som tidigare och de har hittat kryphål som gör att fler bilar kan levereras än föregående år. IF Metalls blockader har varit så tuffa att Tesla i mångas ögon börjat framstå som ett offer och många har fått en dålig bild av facket. Det handlar om tio servicetekniker som strejker, resten är sympatiåtgärder.

Inget verkar bita på Tesla, som till och med lyckats runda Postnords och Sekos skyltblockad.

Istället är det märkligt nog helt oskyldiga skötsamma företag som tecknat kollektivavtal som blivit de stora förlorarna. Stora verkstadskedjor som Werksta och lackeringar med kollektivavtal får inte längre hantera Teslas bilar och lider svårt. Underleverantören Hydro i Vetlanda har tvingats varsla 20 anställda eftersom de inte får leverera delar till Teslas bilar. Istället är det verkstäder utan kollektivavtal som har långa köer och skär guld med täljkniv. Samma sak gäller städare och sophämtare hos Tesla. De får inte längre jobba där, istället går jobben till företag utan kollektivavtal. Att ha kollektivavtal har blivit en jätterisk, för du kan bli uttagen i sympatistrejk, utan kolelktivavtal kan du köra på.

Helt oskyldiga bilägare drabbas också. Den som köpt en Tesla och haft oturen att bli påkörd eller fått någon annan skada får inte längre bilen lagad av verkstäder med kollektivavtal. Att oskyldiga drabbas får man räkna med i strejk säger IF Metall, men när effekten uteblir framstår det bara som dumt och utan proportioner. 

Var det verkligen det här IF Metall hade tänkt sig när de drog ut i strejk i slutet av oktober 2023? Jag tror de hade hoppats kunna lamslå Teslas verksamhet, men så blev inte fallet och nu finns det ingen plan B. Tesla har inte för avsikt att ge sig, och de har visat att de inte drar sig ur Sverige vad som än händer. Och vad ska IF Metall ta till nu när de till och med dragit in sophämtningen och försökt stänga Teslas Berlinfabrik? Ska de slå ännu hårdare mot oskyldiga Teslaägare? Kanske får vi dras med strejken i åratal, för efter tre månader vill ingen ge sig eller kompromissa. 
LÄS MER: