Ikoniska sportbilen återuppstår – görs i kolfiber och får 810 hk

Klassiska Shelby Mustang börjar tillverkas igen och den nya kärleken kommer aldrig att rosta. 
Karossen görs i kolfiber – bara 25 bilar om året ska tillverkas. 
Prislappaen är 2,7 miljoner – men då får du en kompressormatad Coyote V8 på 810 hk. 

För några veckor sedan avslöjade svenska Cyan att de ska nytillverka en restomod-version av Volvo P1800. Nu kommer nyheten om nytillverkning av en ännu större sportbilsikon.  Shelby Mustang ska nytillverkas i 25 exemplar varje år – med kaross helt i kolfiber. Men den som vill ha sitt eget exemplar av Shelby GT500CR Mustang får lätta rejält på plånboken, prislappen startar på 2,7 miljoner kr. Bilens design är delvis inspirerad av Eleanor Mustang från filmen ”Gone in 60 seconds” med Nicolas Cage. 

Från början hade Classic Recreations skapat en konceptbil i kolfiber, men nu har de tagit hela härligheten till produktion. Shelby GT500CR får en femliters Ford Coyote-motor med Whipple-kompressor. Och det är riktig bilkörning som gäller – den moderna Mussen får en sexväxlad manuell låda från Tremac. 

Att ta fram det nya mästerverket är ingen enkel process, varje ny kolfiber-Shelby Mustang tar 2500 timmar att bygga. 

– Det här är som att ta en muskelbil från 1960-talet till NASA och få rymdprogrammet att ta in det på 2000-talet”, säger Jason Engel, delägare i Classic Recreations.

Det här är första gången som en Shelby Mustang tillverkas av kolfiber, det dyrbara materialet som har blivit så inne att använda för bilar. Ofta används det till flygplan, segelbåtsmaster, sportutrusning och kanoter.  Materialet är både lätt och starkt och tål höga temperaturer. 

Enligt Classic Recreations tilltalas kvinnor extra mycket av kolfiber-Mustangen. De har tidigare sålt liknande bilar till en kvinnlig vd för ett känt skoföretag och till en kvinna som vunnit på lotto. 

Genom att Classic Recreations har ett avtal med Ford och Caroll Shelby Licensing kan de återskapa bilen och förse den med ett chassinummer som gör att bilarna blir gatlegala. Ursprungliga chassinummer från 1967 eller 1967 används. 

Bilen sägs få ett effekt-viktförhållande i klass med de mest potenta superbilarna, men några prestandasiffror är ännu inte officiella.