Ikoniska Saab Aero-bilarna på auktion – ägda av Saab-legendaren

Två ikoniska Saab Aero-modeller med turbo – ägda av Saabs legendariske tekniske direktör – bättre än så kan det nästan inte bli.  
Nu bjuds de unika drömbilarna ut på auktion och turbomodellerna förväntas utlösa en budstrid.

Turbomodellerna skapade magi för Saab i slutet på 1980-talet och gjorde världssuccé. Tack vare Turbomotorn slog Saab 900 försäljningsrekord i USA under flera år. Den geniala tanken var att ta en standardbil och sätta en turbo på motorn för att det skulle finnas extra resurser, men bara när föraren gasade extra och behövde turbokraften. Konceptet var långt före sin tid och i dag har nästan alla nya bilar kopierat Saabs lösning och har turboaggregat. 

Tillsammans med motorchefen Per Gillbrand var Saabs legendariske tekniske direktör Stig-Göran Larsson en av hjärnorna bakom världssuccén. Nu kan du själv bli ägare till två ikoniska turbomodeller som Stig-Göran ägt från det att bilarna var nya. 

1984 beställde han en riktig värsting i unikt utförande. Det handlar om en Saab 900 Aero Turbo 16 med den då helt nya 175-hästars turbomotorn med 16 ventiler. Stig-Görans Aerobil var dessutom helt unik. Den har den ovanliga Pearl-lackeringen men är den enda bilen som har kjolpaketet lackerat i antracitgrått. Bilen har dessutom all tänkbar utrustning, till exempel läderklädsel, soltak och Blaupunkts största stereo. Förutom viss ytrost tycks bilen vara i fint skick och den har bara körts 10343 mil under alla 36 åren. Med avbrott från att sönerna under några år ägde bilen är Saabs tekniske direktör den enda ägaren och brukaren. Nu bjuds bilen ut på bilwebauctions.

För den som gillar 9000-modellen bättre så bjuds även tekniske direktörens Saab 9000 Aero från 1992 ut på auktionen. Det handlar om första årgången av den åtråvärda Aeromodellen med 9000 CS-karossen. Något som gör modellen verkligt unik är öronlappsfåtöljerna. Av vissa anses de vara bilvärldens skönaste fåtöljer någonsin, även baksätet är utformat som två fåtöljer, vilket gör mittplatsen mycket obekväm. 

Under huven finns Saabs 2,3-litersturbo på 225 hk. Enligt Saabs reklam från tiden när det begav sig var bilen snabbare vi omkörningar än Porsche 911 och Ferrari Testarossa, så det handlar om en riktigt potent turbobil.

Den aktuella bilen är lackerad i en relativt ovanlig röd kulör och har endast gått 12165 mil på 28 år.