Ikonisk Volvo 850 T-Gul i drömskick på auktion

Nu säljs en av de mest spännande Volvo 850 T-Gul som går att hitta i Sverige. Bilen köptes ny av nuvarande ägare 1994. Dessutom är den trimmad till 314 hästkrafter och har ställbara Öhlins-dämpare. Den ikoniska Volvomodellen har till och med de åtråvärda Ray-Ban-glasögonen som medföljde 1994 i behåll.

Nu säljs den fina Volvo 850 T-Gul på Bilwebaucitions.

Volvo 850 T-Gul brukar vara högvilt hos samlarna när de dyker upp till försäljning. Och på Bilwebauctions säljs nu ett ovanligt fint och spännande exemplar. Det är en tidig T-Gul som köptes ny av ägaren som har den kvar än i dag och nu säljer han den. Dessutom är den trimmad av Lasse “Gas” Hedlund hos Volvohandlaren Eneqvist Bil i Stockholm. Nu säljs den fina Volvo 850 T-Gul på Bilwebauctions

Många delar på bilen är lite uppgraderade från original genom åren, men det är gjort med Volvos egna delar. Den femcylindriga turbomotorn är trimmad till hela 314 hästkrafter, så här blir det åka av. Chassit har ställbara Öhlinsdämpare. Till bilen här ett T-stycke som suttit på Rikard Rydells personliga gatbil, det ger än ännu bättre effektkurva när det monteras. Sist med inte minst så har bilen de speciella Ray-Ban solglasögon som skickades med de först sålda bilarna i behåll. En detalj som kan göra Volvoälskare tårögda av lycka.

Det är många som tänder på Volvos ikoniska modell och vill äga en T-Gul. Och det finns en spännande historik runt modellen. Volvo 850 T-5 R – kallad T-Gul – blev en större succé än Volvo någonsin hade kunnat ana. Endast 2537 exemplar tillverkades av denna högpresterande knallgula modell och bilarna tog slut i rekordfart.

Första veckan i oktober 1994 startade produktionen av T-5R i fabriken i Gent, i Belgien och några veckor senare fanns bilarna tillgängliga i flera länder. I början av januari hade hela den begränsade upplagan sålt slut, 2 537 gula och 2 516 svarta.

Volvos reklam för bilen var väldigt speciell. ”Vi försöker inte sälja den här bilen till dig, vi låter dig bara veta att den existerar” skrev Volvo i sina annonser. 
På den tiden fanns det återförsäljare som efterfrågade en ”inte så gul” bil, men idag är T-Gul kultförklarad och fina exemplar ute till försäljning måste anses ganska ovanligt. Det blir därför spännande att se var auktionen slutar i morgon.

Volvos projektgrupp fick endast 9 månader på sig, med en budget på 15 miljoner kronor, för att få fram till en bil utöver det vanliga. De började med att piffa till en standard 850 Turbo med tillbehör de redan hade på hyllorna och fortsatte med sportiga 17 tumsfälgar, sänkt fjädring och en helt ny färg, Cream Yellow, framtagen av Ingvar Malander, ansvarig för utvecklingen av nya färger på Volvos designavdelning.

År 1994 lanserades den första av Volvo’s R-modeller. Den gula 850 T-5R blev en stor succé men byggdes bara i 2 537 exemplar. Eftersom modellen var en sådan succé så beslutade Volvo att tillverka den i fler exemplar fast i färgerna olivgrön metallic (dark olive) och solid svart. Motorn var Volvos femcylindriga turbo, men trimmades till 240 hk genom en overboost-funktion i 30 sekunder vid fullgas.