Ikea satsar hårt på snabbladdare för elbilar runt sina varuhus. Nu invigs laddare i Göteborg, Kalmar och Örebro. Men några låga Ikea-priser på laddningen finns inte.
– Med den här satsningen blir det lättare att besöka Ikea om man har en elbil, säger Johan Mårtensson, Fulfilment Sourcing Manager på Ikea Sverige.
Ikea är den varuhuskedja i Sverige som verkar satsa hårdast på att erbjuda snabbladdare till kunder som kör elbil. Nu invigs anläggningar ri flera städer. I dagarna invigdes 42 nya laddare utanför Ikea Bäckebol, 16 av laddarna är supersnabbladdare. Kring midsommar ska nybyggda laddpunkter i både Örebro och Kalmar ska öppna. Totalt ska det öppnas 700 laddpunkter, varav 420 snabbladdare över hela Sverige. Snart ska det gå att köra från Malmö till Haparanda på enbart Ikea-ström.
– Det känns fantastiskt att vi är igång i Bäckebol och att vi inom kort öppnar i fler städer. Med den här satsningen blir det lättare att besöka Ikea om man har en elbil. Dessutom är det här en förutsättning för att vi själva ska kunna ställa om till eldrivna hemleveranser, säger Johan Mårtensson, Fulfilment Sourcing Manager på Ikea Sverige.
I Örebro och Kalmar bygger Ikea 16 supersnabbladdare vardera vilket kommer att ge en rejäl ökning av antalet laddare i städerna. I Kalmar blir det en ökning från 10 publika snabbladdare till 26. En ökning på hissnande 160 procent. I Örebro är dagens siffra 40 supersnabbladdare som blir 56 när Ikea inviger sina. Det ger en ökning på 40 procent.
Av de laddpunkter som installeras vid varuhusen är 16 supersnabbladdande med en kapacitet på över 200 kW. Laddstationerna kommer även kunna användas av IKEAs eldrivna fordon för hemleveranser. Laddarna är ett samarbete mellan Ikea och laddoperatören Recharge.
Någon billig Ikea-ström är det dock inte tal om, som Carup har förstått det följer taxan Recharges ordinarie taxa, 7,29 kronor per kilowattimme, vilket är 4-7 gånger dyrare än vad det kostar att ladda hemma.
Fakta om satsningen
- Ikea ska installera 700 laddpunkter i Sverige, varav 280 supersnabbladdare och 420 normalladdare. Dessa kommer att fördelas på över 30 Ikea-fastigheter runt om i landet, inkluderat de 20 varuhusen. Vid varje varuhus innebär det minst 24 laddpunkter för elfordon varav minst 8 supersnabbladdare.
- Supersnabbladdarna har en kapacitet på mellan 200 och 300 kW och använder lastbalanserande teknik för att uppnå bästa och snabbaste resultat.
- Laddstationerna ägs och sköts av Recharge. Laddkostnaden betalas av användaren vid alla laddpunkter, vilket gäller för både kunder och medarbetare.
- Arbetet med att installera laddpunkterna påbörjades under våren 2023 och majoriteten planeras vara i drift under 2024.
- Elen till laddpunkterna ska komma från 100 procent förnybara källor, något som säkerställs via certifikat.
Fördelning per varuhus
- 8–16 supersnabbladdare
- 16 normalladdare (AC, typ 2-kontakt) varav: 6 normalladdare för kunder och 10 normalladdare för medarbetare
Källa: Ikea
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter