Nya elbilen Merceds EQS hyllas som i första testet.
Enligt tyska tidningen Auto Motor und Sport är den ”bäst i världen”.
Bilen sätter en ny standard för både räckvidd och komfort.
Mercedes nya elbil EQS presenterades före sommaren och nu har det allra första testet kommit i Tyskland. Och den tyska testaren Alexander Bloch spar inte på lovorden.
Till att börja med sägs bilens dator vara i särklass när det gäller att planera laddstoppen. Om det nu behövs några. När den tyska tidningen kör bilen från München till Berlin i 130 km/h på autobahn kommer de 63 mil på en laddning och då är det flera mil kvar i batteriet.
Någon rast tycks inte behövas trots den långa körsträckan. Bilen är mer komfortabel än någon annan elbil tidningen har testat. I motorvägsfart är en knäpptyst, inte ens vindbrus hörs. Hemligheten bakom är det rekordlåga luftmotståndet, dragkoefficienten ligger på 0,20.
När det ligger prestanda kommer EQS långt efter Tesla, då accelerationen upp till 100 km/h är 6,2 sekunder och toppfarten stannar på 210 km/h. Slutsatsen är ändå att EQS är en historiskt bra bil som lämnar Tesla på efterkälken.
Fakta Mercedes EQS 450+
längd | 5216 mm |
bredd | 2125 mm |
höjd | 1512 mm |
hjulbas | 3210 mm |
Vikt | 2480 kg |
Maxlast | 620 kg |
Bagagevolym | 610 L. |
Acceleration 0-100 km / h | 6,2 sek. |
Toppfart | 210 km / h |
Räckvidd | 640 km |
Effekt | 245 kW (333 hk) |
Max vridmoment | 568 Nm |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter