Bensinen kan chockhöjas vid nyår – med uppåt 55 öre per liter.
Vid nyår ska bensinskatten höjas med 25 öre på grund av indexuppräkning.
Ökad inblandning av biodrivmedel och att regeringen är försenad med reduktionsplikten kommer fördyra bensinen ytterligare.
– Det kommer att bli dyrare att köpa in biobränsle när man är så sent ute, säger Johan G Andersson, vd för Svenska Petroleum och biodrivmedelsinstitutet.
Statskassan drar in cirka 47 miljarder kronor på bränsleskatter, plus moms på skatten och själva drivmedlet. Varje år höjs energi- och koldioxidskatten enligt en lag om indexuppräkning. I år kommer höjningen att presenteras i höstbudgeten.
Höjningen sker med inflationen plus två procent. Beräkningar som CarUp låtit göra visar att skattehöjningen i år kan landa på cirka 25 öre för en liter bensin, inklusive momsdelen. Under 2020 är skatten på bensinen 6,69 kr. Med moms landar den totala skatten på drygt 10 kr. För en liter diesel blir höjningen med dagens inflationstakt cirka 18 öre per liter. Under 2020 är skatten på diesel 4,71 kr per liter utöver momsen.
Men den totala höjningen på en liter bensin kan hamna uppåt 55 öre per liter. Just nu pågår förhandlingar om reduktionsplikten på bensin för 2021. Tidigare förslag ligger på 5,6 procent för bensin och 25,3 procent för diesel. Procentsatserna anger hur mycket CO2 som ska reduceras bort med inblandning av biodrivmedel.
En reduktion på 5,6 procent innebär att betydligt mer etanal behöver blandas in för att åstadkomma reduktionen, då etanol inte är koldioxidneutral. Dessutom är Sverige väldigt sent ute, vilket kan fördyra inköpen av bensin. Om Sverige får E10 kan den ökade inblandningen av etanol ge en höjning på ytterligare 30 öre per liter utöver skattehöjningen på 25 öre.
– Vi väntar på att man ska lägga ett förslag från regeringens sida om reduktionsplikten. Det har varit mycket oenighet om hur det ska bli. Vi för en dialog med politikerna och får till svar att det pågår förhandlingar. Branschen är extremt irriterad över detta. Vi skulle ha fått besked redan vid. nyår. Det kommer fördyra bensin och diesel, säger Johan G Andersson.
Trots att det bara är fyra månader kvar vet ingen utomstående säkert vad som ska hända med skatten och reduktionsplikten. Den 21 september ska finansminister Magdalena Andersson lämna höstbudgeten till riksdagen och då bör läget klarna.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter