Bilar för 15 miljoner kronor hittades i en underjordisk bunker. Den oväntade upptäcken visade sig vara gömda av det konkursade lyxbilsmärket Bristol.
– Vi gick ut för att utforska den övergivna byggnaden utan att ha en aning om det, säger upptäckaren Ben.
Bilarna var täckta av damm och smuts när Urban Explorer-teamet Lost Adventures snubblade över dem i ett dolt underjordiskt bunkerliknande garage i London-trakten.
Det visade sig vara de sista resterna den konkursade lyxbilstillverkaren Bristol. Det var både lyxbilar, delar, skyltar, prototyper och trämodeller som Bristol hade lämnat. Bland fynden fanns skylten från Bristols berömda showroom i Kensington.
Bilmärket var en gång stoltheten i Bristol, stadens egen biltillverkare som tillverkade lyxfordon för rika och berömda. Men den dammiga upptäckten i det underjordiska utrymmet var allt som fanns kvar. Urban Explorer-teamet Lost Adventure hade känt till byggnaden i ett par år, men hade inte förväntat sig ett underjordiskt garage med lyxbilar för miljoner.
– Jag hade haft ögonen på det i ett par år, eftersom det såg så intressant ut. Vi gick ut för att utforska den övergivna byggnaden utan aning om vad det var. Vi hoppade ner, bara för att hitta bilar till ett värde av miljoner pund under denna plats, säger han i filmen.
Bland de 15 bilarna som hittades fanns en Bristol Bullet från 2016, en Bristol 409 Bullet Speedster prototyp från 1964, en 1982 prototyp av en Bristol Fighter, en 1957 Beardmore taxi, en modell av URT A1GP Open Wheeled Motorsport Series racerbil, en lera och trä Bentley gjord för utvecking och Bristol Cars trämallar från 1949 till 1980. Och några nyare bilar, som en Bentley Continental Flying Spur från 2008. När ledningen för Bristol Cars fick höra talas om fyndet hävdade de att fynden inte skulle ingå i konkursboet.
– En del av bilarna ägs av oss, andra är privatägda och vi tar hand om dem. Vi höll dem bara tillfälligt, men på grund av Covid kunde de inte hämtas och de stannade där i några månader. Men ingen av dem är verkligen värda någonting, de är bara skräp, hävdade Kasun Waduge, företagets ekonomichef.
Bland ägarna till Bristols bilar fanns storheter som Liam Gallagher, Bono, Tina Turner, Richard Branson och designern Paul Smith. Efter 73 år försattes företaget i konkurs av brittiska domstolar. Trots att Bristol hade många kända personer som kunder gick inte undergången att undvika.
Bristol var känt för sin fantastiska flygplanskvalitet på bilarna, men designen var med moderna mått föga insmickrande. Det en gång så eftersökta varumärket tappade sin attraktion när bilarna inte moderniserades i tillräcklig takt. Enligt myten var den typiska kunden en burgen brittisk gentleman på lansbygden som inte ville synas i något så vräkigt som en Bentley eller Rolls-Royce, men ändå ha något som var lika bra.
Den sista riktiga modellen blev sportbilen Bristol Fighter som lanserades 2004 och tillverkades fram till 2011. Under huven fanns en V10-motor från Dodge Viper. Designen var flärdfull för att vara Bristol, och bilen påstås ha haft en toppfart på 340 km/h.
Men trots en mer flärdfull design och hög toppfart var de som köpte Bristol Fighter alltför få. Endast 13 exemplar ska ha tillverkats. Vissa uppgifter gör gällande att endast nio bilar byggdes. Trots den ringa populariteten hade Bristol ett showroom på Kensington High Street i London som höll öppet in i det sista. Hur hyran och omkostnader har betalats när inga bilar är ett mysterium.
Ett sista försök att charma bilköparna gjordes 2016. Bristol Bullet visades upp i centrala London och rönte faktiskt visst intresse från bilköparna. Men bilen, som hade en V8 från BMW under huven, kom aldrig i produktion. Bara en prototyp byggdes trots att det verkade finnas köpare.
In i det sista försökte Bristol överklaga konkurshotet, men enligt uppgifter i brittiska Independent uppgick skulderna till cirka 100 miljoner kronor och utsikterna för att rädda bolaget fanns inte. Den sista hälsningen på Twitter från märket till de 2496 följarna blev:
– Bristolägare, letar du efter historiken på din bil? Vi finns här för att hjälpa dig med information från den allra första början av Bristol Cars.
Till slut såldes bilarna, delarna och sakerna från filmen på en auktion och lämningarna efter bilmärket Bristol på en auktion. Även varumärket såldes bort. Rätten till namnet Bristol köptes av entreprenören Jason Wharton, som har planer på att återuppliva bilmärket till 80-årsjubileet 2026. Än så länge har inte mycket av nya märket synts till, men på hemsidan kallas det för Bristol Cars 8.0.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter