Här väljer miljonären ut sin nya Koenigsegg Jesko

Han har redan lagt handpenning på en Koenigsegg Jesko. Nu ska mångmiljonären Manny Khoshbin välja hyperbilens färg och inredning. Och det blir inte billigt:
– Jag älskar svart kolfiber, men det kostar nästan sex miljoner kronor extra, säger han.
Se videon här.

Manny Khoshbin är den amerikanske fastighetsmogulen som älskar superbilar i allmänhet och Koenigsegg i synnerhet. Och eftersom han har näsa för bra affärer vill han vara snabb med att beställa den svenska hyperbilen. Det finns helt enkelt pengar att tjäna.
För några år sedan gjorde han t ex en snabb och rejäl vinst på en Koenigsegg Agera RS.
– De snabbaste 20 miljoner som jag någonsin tjänat. Det var en vinst på 3,6 miljoner i månaden eller 110 000 kronor om dagen, berättade Manny i amerikansk tv.

Eftersom exemplaret var den sista Agera RS – och med många fantastiska detaljer – blev den ett hett eftertraktat samlarobjekt.
Manny hann bara njuta av sin svenska superbil i några månader. Sen kom ett erbjudande han inte kunde tacka nej till.
– En vän som också är bilsamlare hade en liknande Koenigsegg, i kolfiber med mycket gulddetaljer. Han tyckte att min bil skulle passa perfekt i hans samling. Vi förhandlade om priset i en vecka. Jag begärde 50 miljoner kronor, men det landade på 41 miljoner.

Vad gjorde Manny med sina Koenigsegg-miljoner då? Jo, betalade handpenning på en ny Koenigsegg Jesko som kostar runt 30 miljoner. Men det exakta priset avgörs de kommande dagarna, när Manny ska välja tillvalen. Och han har lagt ut en video när han funderar på exakt hur Jesko ska se ut.

Manny förklarar att han älskar att ägna timmar vid datorn och Koenigseggs konfigurator, där man kan leka med färgval och olika typer av material till kupén.
Men även en miljonär som Manny hajar till när han ser priserna för kolfiber-tillval:
– Här kostar det mellan fyra miljoner och sex miljoner extra för att få bilen i kolfiber. För den summan kan man köpa en bra lyxbil.

Manny vill dessutom ha kolfiberfälgar och det kostar ytterligare en miljon kronor extra.
Efter en lång stund vid konfiguratorn verkar Manny ha fastnat för en Jesko i svart kolfiber med gulddetaljer. “Och om man ska ha exteriör i guld måste man ha guldinteriör” resonerar han framför datorn, men ber ödmjukt tittarna om hjälp:
– Vad tycker ni? Blir det här en snygg Jesko?

För drygt ett år sedan visades Koenigsegg Jesko upp på Genèvesalongen: en hyperbil som ska drivas av en nyutvecklad V8 med dubbelturbo på 1280 hk på bensin och en toppfart på 480 km/ h.
Priset är cirka 30 miljoner kr (utan tillval) och den ska strax börja byggas i Ängelholm.
De 125 exemplaren sålde slut blixtsnabbt. Före premiärvisningen i Genève tecknades kontrakt på 83 bilar. Sedan tog det bara fem dagar innan de övriga 42 bilarna såldes. Och Manny Khoshbin var alltså en av de snabba kunderna.

Snabbfakta Koenigsegg Jesko

Bilen är namngiven efter Jesko von Koenigsegg, fader till grundaren och koncernchefen, Christian von Koenigsegg. Jesko von Koenigsegg var en viktig person hos Koenigsegg Automotive under uppstarten. Hans affärshjälp hjälpte företaget genom de första svåra åren, därför hyllas han med en ny hypermodell.

Bilen har en 5,0-liters twin-turbo V8 som ger 1280 hk på bensin och 1600 hk på E85 biobränsle. En ny nioväxlad låda ska se till att alla hästarna kommer till hjulen. Och väl där hålls de på plats av en ny stor spoiler som ger 1000 kg downforce.
Grunddragen känns igen från Agera, men kolfiberchassit är omgjort och ger bland annat bättre benutrymme, högre takhöjd, förutom den fräckare designen.

Även växellådan är svensk hightech. Koenigsegg Light Speed Transmission (LST) med nio växlar sägs vara ett stort steg framåt.
LST består av nio växlar framåt och multidisc-kopplingar och är ultralätt. Växlingarna ska gå rekordsnabbt. Styrsystemet ska också vara något alldeles extra och se till att accelerationen går rekordfort.