Nya Porsche Panamera kommer att vara snabbare än sin föregångare. Beviset finns i videon som nyss släppts på Youtube där bilen slår varvrekord i klassen premiumbilar. Nya rekordtiden på Nürburgring är numera 7:29.81.
Den 26 augusti visas nya, uppdaterade Panamera upp. Inga detaljer är än så länge offentliggjorda även om det har spekulerats att namnet blir Turbo S och att det är en modell med förbränningsmotor. Men redan nu har vi fått se vad den vässade bilen utan officiellt namn kan åstadkomma, nämligen ett banrekord på Nürburgring.
Därmed puttas Mercedes-AMG GT63 S ner från tronen, och det är som bekant en väldigt snabb bil.
– Vi gjorde en sensationell prestation på Nordschleife, tack vare teamets intensiva arbete, konstaterar Thomas Friemuth, vice president på Panameraavdelningen.
Testföraren Lars Kern visar i videon upp en mästerlig kurvtagning och gasen i botten på några raksträckor – och Panameran följer lydigt med i svängarna. Ganska imponerande för att vara en så pass stor och tung bil.
Uppmärksamma tittare kan se på instrumentbrädan att bilen rusar upp i 625 hk och ett vridmoment på 832 Nm.
Tidigare har ingenjörerna på Porsche lovat mer kraft än de 542 hk och 770 Nm som dagens Panamera Turbo genererar, så de verkar hålla sitt löfte.
Panamera blev vid lanseringen 2009 Porsches första fyrsitsiga sportbil – och snabbt kallad “direktörssedan”. Men bilen har varit en succé för Porsche och hittills har nästan 300 000 bilar sålts.
Det var första gången kunder erbjöds en produktionsmodell i lyxbilsklassen med dubbelkopplingslåda och start–stoppsystem. Toppmodellen Turbo introducerade också luftfjädring med omställbar luftvolym. Enligt Porsche banade Gran Turismo-modellen också väg för alla andra Porsche-modeller med sin teknologi.
Numera har V8:orna i Panamera S och 4S sett vägs ände och istället ersatts av bränslesnålare V6:or med dubbelturbo. Dessutom kom andra generationens Panamera 2016 som elhybrid med en systemeffekt på 680 hk.
Maths Nilsson är grundare av Carup.