Här finns flest elbilsmotståndare i Sverige – lista

Var femte svensk tänker aldrig byta till elbil, enligt en ny undersökning av Kantar Sifo. Allra största är motståndet i Dalarna där 37 procent av bilisterna vägrar elbilar för alltid. Orsaken är att elbilar är för dyra och att möjligheterna att ladda för dåliga. 

Hittills i år är 25 procent av alla nya bilar som säljs i Sverige helt elektriska och elbilar är nu populärare än bensin- och dieselbilar bland nybilsköparna. Men det finns fortfarande en stor skepsis mot elbilar, visar en ny undersökning bland 3000 svenskar som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Circle K

Var femte svensk som planerar att byta bil kommer välja en elbil nästa gång, visar undersökningen. Västernorrland ligger i täten där 26 procent planerar att byta till elbil. Men det finns många län där motståndet är stort. I Dalarna däremot uppger 37 % att de aldrig kommer skaffa en elbil överhuvudtaget. Även i Kalmar län är motståndet högt, var tredje väljer bort elbilen för alltid. 

Enligt undersökningen är det högre inköpspris och bristande laddningsmöjligheter som gör att vi inte vill byta till elbil. En annan sak som oroar är att 36 procent uppger att de tror att elbilar fungerar sämre i kyla.
– Vi ser ofta att fakta och korrekt information blandas med rena åsikter när det gäller elbilsomställningen. Den rapport vi nu tagit fram är ett försök att neutralt och sakligt gå igenom var vi står i dag och vart vi är på väg, säger Jenni Alterling ansvarig för elbilar hos Circle K. 

Personer som uppgett att man aldrig kommer skaffa elbil, län för län:

1. Dalarna: 37%
2. Kalmar: 33%
3. Södermanland: 30%
4. Blekinge: 28%
5. Halland: 24%
6. Gävleborg: 24%
7. Jämtland: 23%
8. Skåne: 21%
9. Norrbotten: 20%
10. Västmanland: 20%
11. Uppsala: 19%
12. Värmland: 19%
13. Örebro: 19%
14. Östergötland: 18%
15. Väster Norrland: 18%
16. Västra Götaland: 17%
17. Jönköping: 17%
18. Stockholm: 16%
19. Kronoberg: 16%
20. Gotland: 16%
21. Västerbotten: 16%

Huvudargument för att skaffa elbil, län för län:

Dalarna: 1. Kunna hålla nere kostnaden för drivmedel (61 %). 2. Tron på att det inte kommer finnas andra bilar än elbilar på sikt (48 %).

Kalmar: 1. Kunna hålla nere kostnaden för drivmedel (67 %). 2. Viljan att påverka miljön mindre när man kör (59 %).

Södermanland: 1. Kunna hålla nere kostnaden för drivmedel (59 %). 2. Viljan att påverka miljön mindre när man kör (57 %).

Blekinge: 1. Kunna hålla nere kostnaden för drivmedel (49 %). 2. Viljan att påverka miljön mindre när man kör (48 %).

Halland: 1. Kunna hålla nere kostnaden för drivmedel (58 %). 2. Viljan att påverka miljön mindre när man kör (54 %).

Gävleborg: 1. Viljan att påverka miljön mindre när man kör (61 %). 2. Kunna hålla nere kostnaden för drivmedel (60 %).

Jämtland: 1. Kunna hålla nere kostnaden för drivmedel (61 %). 2. Viljan att påverka miljön mindre när man kör (58 %).

Skåne: 1. Viljan att påverka miljön mindre när man kör (58 %). 2. Kunna hålla nere kostnaden för drivmedel (50 %).

Norrbotten: 1. Kunna hålla nere kostnaden för drivmedel (66 %). 2. Viljan att påverka miljön mindre när man kör (48 %).

Västmanland: 1. Viljan att påverka miljön mindre när man kör (55 %). 2. Tron på att det inte kommer finnas andra bilar än elbilar på sikt (50 %).

Uppsala: 1. Viljan att påverka miljön mindre när man kör (61 %). 2. Kunna hålla nere kostnaden för drivmedel (60 %).

Värmland: 1. Viljan att påverka miljön mindre när man kör (60 %). 2. Kunna hålla nere kostnaden för drivmedel (57 %).

Örebro: 1. Kunna hålla nere kostnaden för drivmedel (66 %). 2. Viljan att påverka miljön mindre när man kör (65 %).

Östergötland: 1. Kunna hålla nere kostnaden för drivmedel (59 %). 2. Viljan att påverka miljön mindre när man kör (51 %).

Västernorrland: 1. Kunna hålla nere kostnaden för drivmedel (63 %). 2. Viljan att påverka miljön mindre när man kör (61 %).

Västra Götaland: 1. Viljan att påverka miljön mindre när man kör (63 %). 2. Kunna hålla nere kostnaden för drivmedel (61 %).

Jönköping: 1. Kunna hålla nere kostnaden för drivmedel (64 %). 2. Viljan att påverka miljön mindre när man kör (62 %).

Stockholm: 1. Viljan att påverka miljön mindre när man kör (63 %). 2. Kunna hålla nere kostnaden för drivmedel (56 %).

Kronoberg: 1. Kunna hålla nere kostnaden för drivmedel (63 %). 2. Viljan att påverka miljön mindre när man kör (61 %).

Gotland: 1. Kunna hålla nere kostnaden för drivmedel (66 %). 2. Viljan att påverka miljön mindre när man kör (66 %).

Västerbotten: 1. Kunna hålla nere kostnaden för drivmedel (65 %). 2. Viljan att påverka miljön mindre när man kör (61 %).