Volvo Cars toppchefer tjänar fina pengar. Tidigare vd:n Håkan Samuelsson drog in 31,6 miljoner kronor på tre månaders jobb. Nye vd:n Jim Rowan fick nöja sig med 36,2 miljoner kronor – ändå en månadslön med bonus på 3,88 miljoner kronor.
Under torsdagen blev Volvo Cars årsredovisning för 2022 officiell. Företaget är Sveriges största privata arbetsgivare och under 2022 jobbade 21 371 svenskar hos Volvo Cars, en minskning med 1347 personer. Trots att Volvo sålde betydligt färre bilar steg omsättningen kraftigt till 330 miljarder, även vinsten ökade till 20,8 miljarder kronor.
Att vara vd för Volvo Cars är ett mycket lukrativt jobb. Förre vd:n Håkan Samuelsson slutade 20 mars 2022 efter nästan tio år på vd-posten, men verkar ändå ha fått lön för hela året. Trots att han var vd i mindre än tre månader under 2022 fick han 13,1 miljoner i lön och 18,5 miljoner i bonus, totalt 31,6 miljoner i ersättning. Ovanpå på det kommer pensionsavsättning på 8,8 miljoner kronor.
Nye vd:n Jim Rowan tillträdde som vd den 21 mars 2022, men hans fasta lön blev lägre än för Håkan Samuelsson. Men för den sakens skull är han inte precis lågbetalds. Drygt nio månaders jobb renderade i en lön på 12,2 miljoner och bonus på 24,5 miljoner i bonus, totalt 36,2 miljoner kronor. Pensionsavsättningen blev 4,6 miljoner kronor.
Månadsersättningen landar på 3,88 miljoner kronor när de rörliga ersättningarna räknats in. I intervjuer har Jim Rowan uttryckt att man inte ska jobba för mycket och att balansen är viktig. Om Rowan jobbar åtta timmar per dag är timlönen 24 250 kronor.
Jim Rowan kom närmast från Ember som tillverkar och säljer uppvärmningsbara kaffemuggar. Innan dess var han vd på dammsugartillverkaren Dyson. Som chef på Dyson var han den som skulle hjälpa Dysons grundare James Dyson att starta ett nytt elbilsmärke. Dessförinnan var Rowan COO för mobiltillverkaren Blackberry.
När Jim Rowan tillträdde för knappt ett år sedan stod Volvo Cars aktie i 56 kronor. Idag står aktien i 49,70 kronor, men börsklimatet för fordonsaktier har varit tufft.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter