Guld-Volvon har rullat 3191 mil på 47 år – ägarinnan förde dagbok om bilen

Snacka om gyllene chans att köpa en Volvo-veteran i välbehållet skick. 
På 47 år har den guldfärgade Volvo 144 GL-bilen endast rullat 3191 mil i samma ägarfamilj som har skrivit dagbok om bilens liv. 
Modellen var sällsynt lyxig för sin tid med skinnklädsel, taklucka och varvräknare. 

Volvo 140-serien är av Volvos största succéer genom tiderna och tillverkades i 1 251 371 exemplar innan modellen lades ner. Nu säljs ett av de senaste exemplaren i ett sagolikt välbehållet skick. 

Det handlar om en 144 GL av den sista årsmodellen, som tillverkades i november 1973. Den 2 januari 1974  levererades bilen av Volvohandlaren Tage Rejmes i Lindesberg till en ägarfamilj som behållit den guldfärgade Volvon i alla år. Numera ägs bilen av dottern till den ursprungliga ägarinnan. 

GL-modellen av Volvo 144 var inte vilken dussinbil som helst. Det här exemplaret har förutom en gyllene metalliclack svart skinnklädsel, taklucka och varvräknare. Motorn är en B20E på 124 hk med automatlåda. 

Familjen har under de 47 åren varit exceptionellt rädd om bilen. Under alla år har den förvarats i varmgarage och endast blivit handtvättad. Till och med skyddsplasten på solskydden sitter kvar. Alla händelser runt bilen finns dokumenterade i dagböcker. 

Den som köper bilen får dock vara beredd på att den kan behöva en smärre mekanisk översyn. Bilen har nämligen varit avställd och orörd sedan 1996 då den senast besiktigades.

Bilen bjuds nu ut av Klaravik auktioner och i skrivande stund är budgivningen uppe på 136 000 kr, rena fyndet för en gyllene Volvo i guldskick!

Volvo 140-serien är en av Volvos mest omyckta modeller genom tiderna och nu börjar priserna på fina exemplar att skjuta i höjden. 

Serietillverkningen av Volvo 144 startade den 19 augusti 1966. Under 1967 kom tvådörrars 142 och 1968 började kombin 145 att tillverkas. En närbesläktad modell är 164 som lanserades som 1969 års modell. Den delade många karossdelar med 140-serien men hade 10 cm längre hjulbas och längre front för att den raka sexcylindriga B30-motorn skulle få plats. Ytterligare en karossversion kom 1970. Då lanserades storlastande 145 Express som hade förhöjt tak från B-stolpen och bakåt.

Designchefen Jan Wilsgaard var även mannen bakom Amazonens vackra linjer och trots olikheterna går det att dra paralleller mellan modellerna. Det var en uttalad ambition att grillens utformning skulle påminna om Amazonens. Skuldran som breddade dörrarna nedanför sidorutorna kändes också igen från Amazonen, på 144 var den ännu starkare betonad. I likhet med Amazon hade 142 och 144 även stående bakljus.

När produktionen av 142, 144 och 145 upphörde sommaren 1974 hade 1 251 371 exemplar tillverkats. Modellserien blev Volvos första miljonsäljare. Ersättaren Volvo 240 lånade mycket av karossen från 140-serien och skulle komma att bli Volvos mest tillverkade modell med 2,8 miljoner exemplar under 19 år.