Grufman kräver ny lag för elbilar: ”Gigantiskt hinder”

Verkstadsgurun Fredrik Grufman går till attack mot politikerna. Motorprofilen kräver nya lagar för att få bort orättvisan runt elbilar.

Fredrik Grufman ser ingen anledning att köpa en bil med fossil motor istället för en elbil i dag. Men han ser en djup orättvisa i möjligheterna att ladda. För dem som bor i villa eller radhus är det inget större problem, de kan enkelt ladda hemma för någon krona per kWh. Men för alla som bor i en lägenhet är det kämpigare, de diskrimineras av politikerna. Där är laddningsmöjligheterna nästan obefintliga och många får betala dyrt. Och politikerna gör väldigt lite för att hjälpa de som vill gå över till en klimatsmart elbil men råkar bo i lägenhet.

– I princip kan all nybilsförsäljning av personbilsfossilbilar stoppas från nästa år utan negativa konsekvenser. Det är ingen brist på el, och ägarna kommer kunna resa billigare än med det fossila alternativet. Dock finns det idag ett gigantiskt hinder mot ökad elbilsanvänding, och där måste staten gå in med lagstiftning. Problemet är att folk inte kan ladda sina bilar hemma där dom bor. Det här är ett gigantiskt problem för alla som bor i flerfamiljshus eller där parkeringen är en del av en samfällighet, skriver Fredrik Grufman på Facebook.

Medan politikerna predikar elbilens lov, är en stor del av befolkningen utestängda från att köpa en elbil. De flesta parkeringar vid lägenhetsområden saknar elbilsladdare. Då måste den som köper en elbil åka iväg varje dag för att ladda till ett pris som är 4-8 gånger dyrare än för en villaägare och lägga värdefull tid.

– Jag hör dagligen historier från folk som möts med kalla handen av sin bostadsrättsförening, hyresvärd eller samfällighet när det finns önskemål om laddstolpe. Förståelsen för problematiken hos föreningar och makthavare är försvinnande liten, skriver Fredrik Grufman.

Fredrik Grufman har gjort många uppmärksammade filmer med elbilsreparationer från sin verkstad. Nu vill han att politikerna skapar rättvisa laddningsmöjligheter för de som bor i lägenhet.

Han framhåller också att fler företag erbjuder elbilar som förmån. Många transportföretag använder också elbilar, som de räknar med att de anställda laddar under natten. Om de då bor i en lägenhet blir arbetstiden längre och vardagen betydligt mer besvärlig.

Därför kräver Fredrik Grufman att politikerna tar sitt ansvar och lagstiftar för att bygga ut laddinfrastrukturen så att även människor som bor i lägenhet kan använda elbil på samma villkor som villafolket.

Fredrik Grufman ser elbilen som en nödvändighet för att befria oss från de fossila bränslena. Men han tycker inte att man ska försöka lagstifta bort de gamla fossila motorerna. Enligt honom fungerar marknaden bäst när den själv får välja.

– Till skillnad från bensin och dieselbilar som tankas snabbt när man är ute och kör så behöver en elbil kunna laddas när den står parkerad, exempelvis på natten. Det är i praktiken orealistiskt att förlita sig på snabbladdning och resor till den stationen för att kunna köra elbil, säger Fredrik Grufman

Hans förslag är att kostnaderna för laddboxarna hamnar hos de som använder dem och sedan debiteras varje användare för den el som de tankar.
– Mellanhänder som giriga bostadsrättsföreningar eller hyresvärdar får inte skära emellan och ta 5kr kilowattimmen bara för att dom hanterar laddinfrastrukturen, skriver Fredrik Grufman.
LÄS MER: