Den bortglömda historien bakom Ford Scorpio. En av 1990-talets mest avskydda bilar.
– Det var en illa omtyckt bil som folk inte hade förtroende för, säger Andy Haslam på Big Car.
Den brittiska motorprofessorn djupdyker i mer eller mindre bortglömda bilmodeller. Den här gången har han kommit till en utskälld klassiker, Ford Scorpio som den hette i Europa, eller Granada, som man kallade den på de brittiska öarna.
– Under 1980- och 1990-talen radade Ford upp succér, inte minst inom design, men så kom den här. Ford sa till sina designers att pressa gränserna och komma på något nytt, säger Andy Haslam.
Ford hade efter flera succér blivit stora på sig. Man sneglade mot de stora exklusiva tyska bilarna och ville tränga sig in i konkurrensen på den europeiska marknaden. Därför samlade man ihop de bästa designerna som fanns på huvudkontoret i Dearborn, Michigan. De fick fyra miljarder att utveckla en ny bil. Resultatet blev ett klassiskt magplask.
De runda formerna hos den uppdaterade Scorpion var före sin tid. De skulle senare gå bättre hos Ford Taurus, men 1994 var det alldeles för modigt. Men när cheferna på Ford fick se vad deras designers gjort, var det för sent. Bilen var redan på väg till produktion. Det var bara att stoppa huvudet i toalettstolen och vänta på allmänhetens dom.
Den kom tidigt, redan innan lanseringen, lyckades spioner sprida bilder från fabriken. Domen var hård, ingen tyckte inte om den här bilen.
– Folk tyckte att det såg ut som något David Attenborough dragit fram ur en mörk grotta på Borneo. Det hjälpte inte att man hade en ny ratt, instrumentbräda och ergonomiska säten. Folk tyckte inte om den här bilen, säger Andy Haslam.
Scorpio var tyngre än de tidigare Fordarna och därmed dyrare att köra. Men köparna var tveksamma till den kraftigt faceliftade Scorpion.
– De här bilarna kunde förlora halva värdet på bara ett år, säger Andy Haslam.
Efter tre år av spott och spe försökte Ford nästan lite desperat göra något för att få fart på försäljningen.
– Man försökte att uppdatera den 1997 med nya strålkastare fram och bak, men det spelade ingen roll, allmänheten hade redan bestämt sig, säger Andy Haslam.
Ford Scorpio tillverkades fram till 1998. Ett år senare köpte Ford Volvo och släppte S80, som med ny design lämnade den gamla fyrkantigheten och blev en framgång.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.