Geelys nya bolag: Motorer dominerar efter 2035

De tillverkar redan Volvos alla förbränningsmotorer. Nu berättar Geelys och Renaults motorbolag Horse Powertrain om sin jättesatsning.  De är säkra på att förbränningsmotorn kommer att dominera efter 2035.
– Många investerar inte längre i förbränningsmotorer, vi gör tvärtom, säger VD Matias Giannini till Automobilwoche.

Volvo Cars huvudägare Geely och franska Renault har gått samman i en historisk satsning med det Saudiska oljebolaget Aremco för att bygga framtidens förbränningsmotorer. Och till skillnad från många andra tror de p den ljus framtid för förbränningsmotorer

– Vi tar den teknik som utvecklats av Renault och Volvo vidare och ska bygga förbränningsmotorer och hybridteknik inför framtiden. Jag tror att elbilarna kommer att behöva 15 år innan de på allvar kan konkurrera med de traditionella förbränningsmotorerna, säger Matias Gianinni.

När hela den övriga bilvärlden ställer om från fossila bränslen till el går det här företaget mot strömmen. Man ska bland annat tillverka alla förbränningsmotorer till Volvo, vars teknik ligger till grund för en stor del av arbetet. Trots EU-förbudet mot att sälja nya bilar med förbränningsmotorer tror Horse på en ljus framtid.  
– Även 2035 kommer de flesta bilar som tillverkas i världen att vara med förbränningsmotor. Eftersom alla andra går över till el, så får vi en enorm lucka att täcka. Vi har redan stor kunskap och kan möta ett globalt behov, säger Matias Gianinni.

Horse Powertrain har redan siktat in sig på en växande marknad. I utvecklingsländerna finns knappast någon infrastruktur för att hantera elbilar. Där kommer behoven av förbränningsmotorer att vara stort även i framtiden. Dessutom påstår man sig se ett växande behov av små och effektiva förbränningsmotorer för att hjälpa elbilar att nå bättre prestanda. Men också nya typer av bränslen som kommer att vara med effektiva.

– Andra biltillverkare satsar stort på elektriska bilar. Genom att vi hoppar in där det behövs så kommer de inte att behöva lägga resurser på att utveckla förbränningsmotorer. Jag är inte motståndare till elbilar, tvärtom är det en intressant teknik och jag ser en framtid för elektricitet, kanske allra helst för hybridtekniken, säger Matias Gianinni. 

Horse Powertrain blir en stor aktör på marknaden. Redan vid bildandet har man 17 fabriker med minst 19000 anställda i hela världen. Och Matias Gianinni ser ett behov av att anställa fler. Horse tillverkar idag motorer till Volvo, Renault och flera Geely-märken.
LÄS MER: