Lamborghini närmar sig lanseringen av sin första elbil. Nu sticker de ut hakan och lovar en helt maxad prestanda. Effekten på den nya elbilen ska krossa Lamborginis tidigare rekord på 1000 hästkrafter.
Lamborghini har avslöjat fler detaljer om sin första rena elbil, konceptbilen Lanzador. Det som verkligen sticker ut är effekten som ska krossa tidigare rekord. Den kommer att överträffa deras hybrid, V12:an Revuelto, på flera sätt och Lamborghini lovar att leverera bättre kraft och prestanda. Lanseringen är senarelagd till 2028, men bilen kommer att vara den mest kraftfulla Lamborghini skapat hittills – utan en förbränningsmotor.
– Vi planerar att ha ett elektriskt fordon med ett gemensamt elektriskt delkit. Det finns en möjlighet för synergieeffekter. Lamborghini kommer att använda plattformen utvecklad av Porsche, säger Volkswagen Groups vd Oliver Blume på en finansiell presskonferens, enligt Autoexpress.
Den första rena elbilen från Lamborghini kommer att byggas på Volkswagengruppens framtida plattform, SSP, som är flexibel och kan användas inom flera av koncernens varumärken. Blume avslöjade att Lamborghini kommer att använda en gemensam elektrisk plattform tillsammans med Porsche, Audi och Bentley.



Bilen kommer att ha fyrhjulsdrift och elektriska motorer som tillsammans producerar en kraftfull effekt. Den ska även ha en “Ultra GT”-kaross för att klara av högre hastigheter och accelerationen. För nu kommer vi till det mest häpnadsväckande som Lamborghini lovar med sin nya elbil: den ska ha 2000 hästkrafter.
Det elektriska systemet kommer att baseras på en 980-volts arkitektur, vilket är högre än systemet i konkurrenter. Blume beskrev det som en “sportig elektrisk uppsättning” specifik för Lamborghini. Frågan om vilken typ av material som kommer att användas för att bygga Lanzador har dock ännu inte besvarats, men Oliver Blume har lovat att det kommer att vara en “typisk Lamborghini och en mycket emotionell design som kommer att göra ett stort intryck”.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.