Nu har Tesla Model S Plaid med 1020 hästkrafter landat i Europa – och de första testerna på Autobahn har gjorts. Kan en bilmodell som i grunden är 12 år gammal verkligen matcha nya modeller från de tyska konkurrenterna? När det kommer till acceleration är de i alla fall chanslösa: 0-100 km/h går på 2,1 sekunder.
– Vad fan, jag är inte säker på om detta borde vara lagligt? frågar sig en av testarna.
Efter nästan två års extra väntan kommer nya supermodellen Tesla Model S Plaid till Europa. Nu har tyska medier fått göra de första testerna och låtit bilen visa vad den går för på Autobahn. I grunden handlar det om en bilmodell som presenterades för 12 år sedan – men som har fått enormt många förbättringar genom åren. Många biltillverkare har hunnit med två modellbyten under samma period, men Tesla jobbar på ett helt annat sätt.
Förutom att Tesla Model S Plaid är en av de motorstarkaste bilar du kan köpa med 1020 elektriska hästkrafter är interiören den mest märkbara förändringen hos Model S. Bilen har fått Teslas så kallade Yoke-ratt, som mer påminner om en flygplansratt än en bilratt. Det maximala styrutslaget är mindre än på de flesta bilar och testförarna rapporterar att det är lite ovant, men fungerar bra då du kan svänga maximalt utan att släppa greppet.
Bilen är nästan befriad från allt vad knappar och spakar heter, det finns inte ens växelväljare eller blinkersspak. Blinkers styrs med med en tumkontakt och växelläget väljs numera på pekskärmen. Det fungerar bättre än vad testförarna hade väntat sig. Baksätespassagerarna kan glädja sig åt en mittskärm där de kan spela tv-spel eller titta på tv.
En annan uppgradering är att chassit ska erbjuda både mer komfort och sportighet på samma gång. Det viktreducerade och aerodynamiskt optimerade chassit ska bilen bättre köregenskaper utan att bekvämligheten offras, och det verkar fungera i praktiken. Den aningen förvånande slutsatsen är att bilen klarar sig bra mot konkurrenterna även om det har gått 12 år sedan modellen presenterades första gången. Den gamla Model S-varianten började kännas föråldrad, men den uppdaterade Plaid matchar återigen konkurrenterna.
– Den extremt motoriserade Plaid-varianten polerar den gamla glansen av Model S och gör den till ett hett alternativ till Tysklands lyxiga elbilar igen. Teslas Model S Plaid är en veritabel elektrisk grand tourer, det vill säga en sportig milätare med eldrift, med vilken du bekvämt kan korsa hela kontinenter, skriver Efahrer.com som testat bilen.
Model S Plaid har en räckvidd på 600 km och klarar av att accelerera på 2,1 sekunder upp till 100 km/h. Den som väljer prestandapaketet kan köra i 322 km/h på Autobahn. Räckvidden och den extrema prestandan är också bilens största fördelar enligt Efahrer. Nackdelarna är högt pris och att bilen kräver tillvänjning med sina innovativa reglage.
Autogefühl har testat bilen på Autobahn och förbluffas över accelerationen. På några få sekunder går den från 75 km/h till 250 km/h. Bilen erbjuder G-krafter som känns i magen och hjärnan, och de rekommenderar att personer som inte gillar häftig acceleration avstår från att åka i i bilen.
– Det skapar tryck på insidan av öronen, vi ratar om G-krafter här. Det är till och med bortom löjligt och galet.
Trots bilens extrema egenskaper gör luftfjädringen att bilen kan erbjuda sportighet och komfort på en och samma gång. Det gäller dock att vara försiktig med ratten då bilen är väldigt direktstyrd och svarar på små rattrörelser.
– Var verkligen försiktig med styrningen och speciellt om du inte vill stressa upp dina passagerare för mycket var också försiktig med gasreglaget. Även bromskraftåtervinnen är ganska stark med Teslas typiska enpedalskörning, uppger Autogefühl.
Bilen är så snabb och accelerationen så brutal att de frågar sig om det verkligen borde vara lagligt. Enligt svensk polis finns det inget legalt hinder från att accelerera snabbt.
– Vad fan, jag är inte säker på om detta borde vara lagligt. Jag menar det är lagligt det jag just gjorde, men bara du måste vara väldigt försiktig självklart när du gör det här på allmänna vägar och du känner att trycket iditt öra åh det är som att det verkligenär ett plan lyfter eller ett plan som landar.
Slutomdömet blir att Model S Plaid nu är betydligt bättre bilar än Tesla Model 3 och Y om budgeten tillåter. Framförallt är fjädringen betydligt bättre än de relativt stötiga och styva mindre Tesla-bilarna. Men även kvaliteten har blivit bättre och matchar tyska konkurrenter, enligt Autogefühl.
– Byggkvalitetsmässigt har de blivit bättre. Tidigare gillade vi de superintressanta lösningarna för mjukvaran men i körkvaliteten höll det inte upp med tyskarna. Nu är körningen bättre och fjädringen är bra och det är en mycket trevlig direktstyrning.
Vi kan konstatera att Tesla Model S måste ha varit extremt långt före konkurrenterna när den lanserades för 12 år sedan. Modellen står sig bra än idag, även om det i princip är en helt ny bilmodell under skalet. De första svenska leveranserna startar nu i december, och redan nu har det första exemplaret registrerats i Sverige.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter