Första testerna: Volvos bakhjulsdrift är tillbaka efter 25 år

Den 5 februari 1998 gick en epok i graven för Volvo när den sista bakhjulsdrivna Volvon rullade av bandet i Volvos Torslandafabrik. Nu kommer bakhjulsdriften tillbaka i elbilarna Volvo XC40 och C40 Recharge efter 25 år. Men räkna inte med några feta bredställ i de första testerna. 
– Om du hoppades att bytet till bakhjulsdrift skulle göra detta till en sportigare SUV, förbered dig på att bli besviken, skriver Car Magazine. 

Ända sedan starten 1927 har Volvos bilar varit bakhjulsdrivna. Men efter 71 år gick epoken i graven när Volvo lade ner den bakhjulsdrivna 900-serien. Den sista 940 Classic rullade av bandet den 5 februari 1998. Men nu, nästan exakt 25 år senare är det istället framhjulsdriften som är på väg bort. Volvos kommande elbilar är i grunden bakhjulsdrivna och de framhjulsdrivna bilarna med bensin- och dieselmotorer ska fasas ut till 2030.

Nu har de allra första bakhjulsdrivna Volvo XC40 och C40 Recharge rullat av tillverkningslinan i Gent och journalister har bjudits in till Göteborg för att testa de bakhjulsdriftens comeback. Bilarna ser exakt ut som gamla XC40 och C40 Recharge  – men mycket är förändrat under skalet. 

Single Motor-varianerna har fått motorn flyttad från framaxeln till bakaxeln. Dessutom är elmotorn en egenutvecklad permanentmagnetmotor som ska ge en effektivare framdrift än den gamla elmotorn som satt på framaxeln. 

Elbilarna finns i två bakhjulsdrivna varianter med batterier på 69 kWh eller 82 kWh. De nya förbättrade siffrorna ger C40 en räckvidd upp till 581 kilometer och XC40 upp till 573 kilometer (WLTP), ett rejält lyft jämfört med tidigare. 

Själva modellen XC40 är minst sagt välbekant då den gjorde debut redan i september 2017 och sånär som på en liten ansiktslyftning sett likadan ut sedan dess. Men modellen, som blev Årets Bil 2018, är en veritabel succé och håller än. Den har hjälpt Volvo Cars till en elektrisk ökning på 140 procent i år.

Många svenskar har saknat Volvos underhållande och sladdvänliga bakhjulsdrift. Men den som hade hoppats på feta bredställ och däckrök kommer att bli besviken. Elmotorn är betydligt hårdare tuktad i svängarna än en trimmad B230-turbo utan antisladdsystem. 

Uppsidan, förutom räckvidden, är att rycken och dagen i ratten under accleration är borta. Nederländska Autoweek noterar att vridningarna i ratten från framhjulsdriften är ett minne blott. Fjädringen är skönare än hos den stumma Tesla Model Y. Men förvänta dig inte att kunna göra feta sladdar med den första bakladdade Volvo på ett kvart sekel.

– Man märker knappt tomvikten på nästan 2 000 kilo på en gropig väg. Medan många andra elbilar nu skulle imitera en rodeotjur, håller Volvo sig lugnt. När gaspedalen är nedsänkt svarar bilen extremt smidigt. Även i en regndränkt rondell måste det vara väldigt färgglatt för att lura ESC-systemet enbart med elektrisk kraft.

Trots att bilmodellen är gammal anser de att bakhjulsdriften vitaliserat gamlingen och att modellen håller ännu. 
– Den radikalt förnyade Volvo XC40 visar att den trots sin högre ålder fortfarande inte är föråldrad och kan berätta för många yngre el-SUV:ar hur världen faktiskt fungerar. För närvarande behöver Volvo inte frukta att förlora XC40:s starka marknadsposition.

Svenska Auto Motor Sport har provkört Volvos finner att bilen fått betydligt bättre räckvidd med en energisnålare bakmotor, men några sladdar bjuder den definitivt inte på, det går inte att provocera fram däcksskrik från bilen. 

– Man vill ju liksom känna så mycket som det bara går och om möjligt skapa lite dramatik nu när man sitter i den första bakhjulsdrivna Volvon på 25 år efter att S90 och V90 (båda omdöpta till 960) gick ur produktion 1998. Men år 2023 ska det inte busas och det enda man egentligen känner är att man inte känner tillstymmelse till drivkrafter i ratten, av förklarliga skäl.

Brittiska Car Magazine ger nya XC40 betyget tre av fem. Till att börja med anser de att du defintivt bör välja bort den onödigt snabba fyrhjulsdrivna versionen och går för bakhjulsdrift. 

– Vi skulle hålla oss till den betydligt långsammare Single Motor. Låt oss inse det, en 7,3 sekunders 0-100 km/h tid är tillräckligt för något som sannolikt kommer att användas för familjeplikter. Om du hoppades att bytet till bakhjulsdrift skulle göra detta till en sportigare SUV, förbered dig på att bli besviken. Även om det är mindre hoppande och något förbättrad tydlighet i styrningen, skulle du ha svårt att märka  skillnaden mellan de två bilarna om du inte körde dem efter varandra.

Men de är tveksamma hur den sex år gamla modellen står sig i konkurrensen om andra elbilar, dom dessutom blivit billigare än Volvon som inte har sänkts i pris sedan Tesla inledde sitt priskrig i januari. 

– Volvo C40 Recharge är en stilren elbil med en utmärkt acceleration, rimlig räckvidd och en kvalitetsinteriör. Det känns helt enkelt inte speciellt speciellt för en bil som är tänkt att vara Volvos elektriska flaggskepp – och om man ser åt sidan finns det lite att rekommendera den framför XC40 Recharge. Dessutom är en Tesla Model Y billigare och har längre räckvidd, medan en BMW X1 är mer underhållande. 

Autocar är Europas största motortidning och deras åsikter väger ofta tungt. De ger bilen betyget 3,5 av 5 möjliga och konstaterar att ingenting avslöjar att bilarnas layout förnyats från grunden. 

– Såvida du inte är riktigt uppmärksam på dina Volvo-lackalternativ finns det ingenting i form av exteriör eller interiör som skulle avslöja den här modellens betydande omvandling av drivlinan. Inte för att det är någon skam i det, eftersom C40 behåller massor av Skandinaviskt coola attraktionskraft.

Den som hoppats på bredställ à la vråltrimmad 940 turbo bör tänka om. Det elektriska vridmomentet är omsorgsfullt tuktat när du vrider på ratten.  
– Balansen vid kurvtagning är marginellt förbättrad och fronten är lite rörligare. Men förvänta dig inte spännande styrning bakifrån: det överordnade körintrycket förblir Volvomässigt. Det vill säga att det är behagligt, avkopplande och smidigt och tar dig dit du vill komma bekvämt och diskret.

Which Car har tagit sig ända från Australien till Göteborg för att se om bakhjulsdriften på nya XC40 är något att ha. De finner att bilen har fått en anmärkningsvärd förbättring av räckvidden, annars är det odramatiskt. Några utsvävningar svängarna tillåter inte bilen. 

– Här är all spänning kring den första bakdrivna Volvon på ett kvarts sekel kortvarig. Hur snabb dess elmotor än är, detta är ingen sportbil i förklädnad. Om du verkligen pressar bilens grepp kommer du att få en lätt känsla av att bli knuffad ur hörnen snarare än att dras. Men den är inte starkare än en Volkswagen ID som har samma layout, konstaterar tidningen som ger bilen betyget 8 av 10.