Seat-baserade bilmärket Cupra introducerar sin nya crossover-SUV Tavascan. En av Volkswagen-gruppens sportigare kreationer med fokus på design och tempo.
– Den enda svarta fläcken är att värmepump och elstolar inte är standard, skriver Top Gear.
Cupra växte fram som ett dotterbolag ur Volkswagen-gruppens klassiska spanska bilmärke Seat. Det har blivit så framgångsrikt att ursprungsmärket Seat är nedläggningshotat Den nya crossover-suven Cupra Tavascan, har med anledning av detta ett nära släktband till sina kusiner Skoda Enyaq, Audi Q4 E-tron och Volkswagen ID 4, fast i sportigare tappning.
Tavascan är den andra modellen i märkets lineup som kommer som helelektrisk. Nu lanseras den, cirka fem år efter, den konceptbil som märket presenterade som “märkets vision” och börjar säljas redan i juli. Nytt för i år är att bilen dessutom enbart är tillverkad i Kina, för första gången i Seat-gruppens historia.
De svenska priserna är klara och Tavascan 286 hk kostar från 564 900 kronor. Tavascan VZ med 340 hk kostar från 654 900 kronor.
De första testerna av Tavascan innehåller ganska positiva reaktioner. Top Gear beskriver bilen som en trendigare och roligare variant än sina kusiner, med en mycket mer fashionabel design, onödigt spex, och häftig belysning. Så som det var tänkt från början när både märket och visionen presenterades cirka 2018.
– Stylingen är en smaksak, men alla som blir avskräckta av den kommer att gå miste om en av de bäst genomförda elbilscrossovers som finns, skriver Top Gear.
Bilen är byggd på Volkswagen klassiska MEB-chassi så på den fronten finns inga överraskningar. Ett batteripaket på 77 kWh, kopplat till antingen en singelmotor (RWD), eller så väljer du VZ-modellen med dubbla motorer (AWD). Den bakre, gör det mesta av det tunga lyftet och är en elmotor med permanentmagnet på 282 hästkrafter. Fram sitter en lite mindre variant av en asynkron induktionsmotor på max 107 hästkrafter.
– Trots det gör den bara 0-100 på 5,5 sekunder. Om du hade väntat dig att en så kraftfull bil skulle accelerera snabbare än så, så ska du veta att Tavascanen väger nästan 2,3 ton, skriver Top Gear.
Singelmotorsvarianten utrustas med samma enhet bak vilket gör att den sparar in cirka 100 kg, men den sparar även in på fart eftersom den bara gör 0-100 på 6,8 sekunder. Den angivna WLTP-räckvidden på de minsta hjulen är 525 kilometer och den maximala ligger på 570, det gäller den starkare varianten. En aning bättre än snarlika VW ID.5, eftersom man fått ner luftkoefficienten till 0,26.
– Den enda svarta fläcken är att värmepump och elstolar inte är standard. Du måste gå för ett vinterpaket, åtminstone i Spanien, vi väntar fortfarande på de brittiska specifikationerna, skriver Top Gear.
För att få till en sportigare form har man tagit fram en tightare kaross med något snävare vinklar än likvärdiga modeller ur Volkswagen-gruppens sortiment. Top Gear tycker inte att något nödvändigt utrymme har försvunnit, medan Autocar hävdar att bilen hade dragit nytta av lite mer plats.
– Det skulle vara bra att se Tavascan sitta några centimeter lägre och vara några centimeter bredare. Det skulle ge den en verklig närvaro, skriver Autocar.
Invändigt är den väldigt stilig, menar Autocar som tycker att bilen sticker ut hakan en del designmässigt, samtidigt som de passar på att prisa bagageluckan på 540 liter. Nederländska Autoweek håller med som hävdar att den verkliga upplevelsen av bilen börjar på insidan.
– Det är en instrumentbräda med ett ganska vilt utseende med massor av kopparfärgad plast. Mittkonsolen är iögonfallande med sin muskulösa “ryggrad” som kryper upp mot instrumentbrädan, skriver Autoweek.
Men är den så sportig som den ser ut? Kanske inte riktigt, men nästan enligt Top Gear. Bilens adaptiva fjädring ger en betydligt mer tillfredsställande balans än konkurrenter från Tesla och Nissan. Den baktunga, men kraftiga motorn ger dessutom mer schvung i kurvorna än man förväntar sig och styrningen känns progressiv. Autoweek fyller på med en del beröm men också med en del ris, som exempelvis diverse irriterande assistanssystem.
– Väljer du körläget Cupra Tribal märks förstyvningen av chassit direkt, tack vare de elektroniska stötdämparna. Responsen på gaspedalen går från lata komfortläget, till hungrig. Kul när man kör ensam men kanske inte det roligaste för passagerarna. Som tur är finns det ett lite mildare sportläge för att balansera, skriver Autoweek.
Den höga vikten tar också ur sin rätt och det märks ibland att bromsarna har det jobbigt, skriver Autoweek. Tack vare de olika körlägena är det däremot möjligt att anpassa i dessa lägen, och återgå till det mer bekväma komfortläget. Trots det sportiga utseendet och den ibland lite väl aggressiva körupplevelsen tycker Autoweek, en gnutta motsägande, att bilen ändå inte riktigt förkroppsligar varumärkets sanna DNA.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.