BMW:s nya elbil BMW i5 hyllas stort efter de första testerna. Bilen kör ifrån såväl Tesla som andra konkurrenter när det gäller komfort, förfining, och kördynamik.
– Om BMW:s uttalade mål här var att kombinera 3-seriens dynamik med 7-seriens lyx, är det uppdraget fullbordat, skriver Top Gear.
BMW har bjudit in pressen till de första testerna av sin nya elbil BMW i5 i Portugal. Till skillnad mot de flesta andra biltillverkare har BMW valt att släppa sina nya 5-seriemodeller både med bensin, diesel och elektriska motorer. Den elektriska 5-serien heter i5 och bygger vidare på grundkonceptet som lanserades redan 1972 och nu har tillverkats i 10 miljoner exemplar.
Den senaste 5-serien är ett stort steg framåt och för första gången har modellen blivit elektrisk. BMW räknar med att ungefär varannan kund i Europa väljer den elektriska versionen, i Sverige torde det bli ännu större andel. Till att börja med är det den bakhjulsdrivna BMW i5 eDrive40 och den fyrhjulsdrivna M60 xDrive M Performance som lanseras.
Bilarna har femte generationens e-Drive-teknik, radar, sensorer och kameror och är mer avancerade än någon annan BMW-modell tidigare. Infotainmentsystemet är ett under av teknik, på gränsen till krångligt, och du kan bland annat spela spel på bilens skärm med mobiltelefonen som spelkontroll.
BMW i5 eDrive40 har ett 81,2 kWh batteri som ger upp till 581 km räckvidd. Elmotorn ger 313 hk, och upp till 340 hk i sportläge och max 430 Newtonmeter på bakaxeln. Sprinten går på 6,0 sekunder till 100 km/h, vilket inte är direkt snabbt i elbilssammanhang. Prislappen i Sverige startar på 815 000 kronor.
Den som vill ha kvickare egenskaper får gå på i5 xDrive M60 med fyrhjulsdrift, bilen har upp till 601 hk och 820 Newtonmeter tillgängliga i boostläge. Det ger en acceleration upp till 100 km/h på 3,8 sekunder. Räckvidden krymper till 516 km, medan priset sväller till 1 257 000 kronor Men ska vi tro de första testerna får köparna full valuta för de investerade slantarna – hyllningskören till BMW i5 är tämligen unison.
Brittiska Top Gear är lyriska över bilen som både är givande att köra samtidigt som förarmiljön och kupén är i världsklass. Till de starkaste sidorna hör även väghållning, köregenskaper och prestanda. Egentligen är det enda dåliga att prislappen är så hög.
– Vi får vänta med att prova förbränningsversionerna av den nya 5-serien, men om BMW:s uttalade mål här var att kombinera 3-seriens dynamik med 7-seriens lyx, är det uppdraget fullbordat. M60 xDrive är dyr, men är värd vartenda öre den miljardinvestering som det säkert var för sin tillverkare, skriver Top Gear.
Amerikanska elbilssajten Inside EV har också testat BMW:s nya elektriska femman och pekar ut den som en svår konkurrent till Mercedes-Benz EQE och Tesla Model S. De konstaterar att direkt att bilen inte är lika ful som BMW i7. De imponeras särskilt av att bilen är både smidig och bekväm.
– Åkturen är superb, och jämnar snyggt ut de ofta usla vägarna som finns i små portugisiska städer. Oavsett kraftuttag kör i5 som vilken bra 5-serie som helst: smidig och bekväm på motorvägen, men lika bra när den kastas in i ett hörn på en smal portugisisk landsväg.
Brittiska Auto Express förkunnar direkt att BMW i5 är den mest kompletta elektriska sedanen som finns på marknaden och att konkurrenterna inte kan matcha bilen. De ger BMW:s nyhet betyget 4,5 av 5. Precis som andra konstaterar de att bilen är dyr, till och med dyrare än Mercedes EQE, men ändå värd sitt pris då den utklassar Mercedes rival. Det enda negativa är att det tunga batteriet förtar en del av körglädjen.
– Styrningen är lätt men exakt och du kan köra bilen snabbt genom kurvor, med bra grepp och förtroendeingivande hantering. Men ett drag av slöhet på grund av dess stora batteri – och hur i5 beter sig när du ökar tempot – gör att den inte erbjuder den sista graden av njutning eller förmåga. Vi misstänker dock att detta inte kommer att spela någon roll för många köpare, eftersom förbättringarna i förfining är ett större drag.
Amerikanska Autoblog har också tagit sig till Lissabon för att testa BMW:s nya elektriska sedan, och de blev inte besvikna. De är ganska nöjda med att BMW behållit 5-seriens grunddesign på elbilen och konstaterar att bilen inte ser ut som en smält tvål eller rymdålderskoncept. Veganklädsel är visserligen standard, men finsmakarna kan fortfarande specialbeställa djurhudar att sitta på. Trots sedankarossen erbjuder bilen rejält med huvud- och benutrymme i baksätet. På amerikanskt vis är de dock inte helt övertygade om att i5 trumfar sina bensindrivna varianter.
– Att köra i5 ger oss mycket att se fram emot med BMW:s andra 5-seriemodeller; de bensindrivna 530i, 530i xDrive och 540i xDrive som kommer senare i år. Efter det har vi en fullfet M5 att se fram emot, driven av samma laddhybrid-V8-drivlina som BMW XM SUV. Men ärligt talat, med tanke på hur solid och fridfull i5 M60 är, är jag redo för den helt elektriska versionen av BMW:s högprofilerad lyxsedan, skriver testföraren.
Tyska Autobild slås av att sjunde generationen av 5-serien vuxit över fem meter och nu är hela 23 centimeter större än Mercedes E-klass. Bilen är snabb ända upp till toppfarten, med 193 km/h är kanske inte så mycket att komma med på autobahn. Det som kan ligga bilen i fatet är också prislappen, som är över 130 000 kronor dyrare än för instegsversionen med fyrcylindrig motor. Men de flesta i Tyskland kommer vänta in Touring, spår tidningen.
– Med i5 eDrive40 och i5 M60 xDrive har BMW tagit traditionen med affärssedan in i en ny era. Ändå – och det är smart – förbehåller sig bayrarna rätten att erbjuda volymmodellen med alla andra typer av drivningar. Sett över hela världen skulle detta säkert kunna fortsätta framgångssagan för sina föregångare. Och i Tyskland? Du kan se fram emot Touring, som kommer att presenteras i februari 2024. Den kommer också att finnas med alla typer av drivning, från bensin till diesel till laddhybrid till rent elektrisk.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter