Här testas de första färdiga exemplaren av hyperbilen av Koenigsegg Jesko Absolut i Sverige. Toppfartsversionen Jesko Absolut ska klara 533 km/h.
Det har hunnit gå drygt två år sedan Koenigsegg visade upp Koenigsegg Jesko Absolut på den inställda Genèvesalongen. Och nu testkörs toppfartsversionen av Jesko på svenska vägar och Koenigseggs testbana i Ängelholm.
Första bilden på en Koenigsegg Jesko Absolut ute i trafiken togs av instagrammaren @photochristofferf som gjort sig känd som en vaken fotograf av läckra bilar från Koenigsegg. Testbilen fångades ute på vägen när den skulle till testbanan. Bilen ser ut att vara helt produktionsklar, men hela bilen är täckt av en giftgrön maskering. En helt annan kolfiberskimrande lack döljer sig under plasten.
Sedan förra året provkör Koenigsegg banversionen Jesko Attack. Den nya Absolut-versionen som nu testas har lägre luftmotstånd, endast 0,278, och kännetecknas av dubbla fenor i bakpartiet, något som ska stabilisera bilen i extrema farter över 500 km/h. Banversionen Attack har en stor aktiv bakspoiler.
LÄS MER: Koenigsegg startar upp sin nya motor Tiny Friendly Giant – hör ljudet här
Det är ingen hemlighet att Koenigsegg siktar på att utmana Bugatti Chiron Sport och Hennessey Venom F5 om titeln världens snabbaste bil. Koenigsegg Agera RS hade det tidigare rekordet på 447 km/h, och Christian von Koenigsegg har öppnat för att rekordet ska slås igen. Koenigsegg Jesko Absolut har potential för att klara 533 km/h. Bilen är 30 kg lättare än den vanliga Jeskon och väger in på 1390 kg. Jämför vi med Bugatti så är den svenska bilen hela 605 kg lättare.
Absolut körs förstås på sprit, och V8:an med dubbelturbo ger 1600 hk på E85. Motorn har dessutom lättats och fått världens lättaste vevaxel som bara väger 12,5 kg och går upp till 8500 varv per minut. Bilen har ett ganska extremt förhållande mellan effekt och vikt, och matematiken tyder på att bilen ska klara 533 km/h, något som bekräftats av Christian von Koenigsegg.
– Om du tar siffrorna med frontarean, cd-värde, kraft, utväxling, kraftkurva och så vidare, så säger simuleringarna säger 532 km/h eller något liknande, har Christian von Koenigsegg berättat.
Absolut-versionen är skapad för minsta möjliga luftmotstånd och turbulens runt bilen. Resultatet är en koefficient på Cd 0,278. Frontarean är minimala 1,88 m2, tillsammans med den låga vikten och 1600 hk skapar det en bil med extrema fartresurser. Leveranserna av nya Koenigsegg Jesko tros starta redan nu i vår.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter