Tyska och finska forskare har hittat en ny metod för att framställa etanol som blir billigare än bensin, uppger Hufvudstadsbladet. I processen använda rester från skogsbruk tillsammans med väte.
– Priset på etanol är väldigt känsligt för elkostnader och varierar mellan 6,50 och 7,50 kronor per liter”, säger Kristian Melin, biträdande professor vid finska Lut.
Etanol var populärt för några år sedan, men idag är det inte många som tankar bränslet, då det knappt blir billigare än bensin. Dessutom är miljönyttan ifrågasatt. Men nu har tyska och finska forskare hittat ett nytt sätt att göra etanol som gör att bränslet kan bli billigare än bensin, uppger Hufvudstadsbladet.
Istället för att att jäsa stärkelse används rester från skogsbruket som processas tillsammans med vätgas. Vätet ska framställas med förnyelsebar energi.
– Den övergripande processen består huvudsakligen av tekniskt mogna delprocesser. Däremot är sammansättningen av processtegen och det sista steget, hydreringen av ättiksyra för att producera etanol nytt, säger Daniel Klüh, doktorand vid professuren för regenerativa energisystem vid Münchens tekniska universitet.
Processen består av flera på varandra följande steg. Den första gasen från förgasning av biomassa renas genom filtrering och reformering och görs till metanolsyntes. Den producerade metanolen matas till ättiksyrasyntes, tillsammans med en kolmonoxidrik ström som separeras från syntesgasen med membran. Slutligen hydreras ättiksyra för att ge etanol. Med undantag för ättiksyrahydrering består den övergripande processen av tekniskt mogna delprocesser.
Enligt forskarna kan det kosta så lite som 6,50 kronor att tillverka en liter etanol, vilket gör att etanolen kan bli billigare än bensin med dagens världsmarknadspriser. Med den nya processen kan mellan 1350 och 1410 liter etanol produceras av ett ton torr biomassa. Med dagens jäsningsbaserade processer får man bara ut 200 till 300 liter etanol produceras av ett ton torr biomassa.
Länder som Sverige, Finland och Kanada med mycket restprodukter från skogsbruk och grön el är enligt forskarna extra lämpade för etanolproduktionen med den nya metoden. Genom att använda grön el för att driva elektrolysen kan processen producera ett koldioxidsnålt bränsle som har en växthusgasreduktionspotential på 75 procent jämfört med fossil bensin. Bränslet kan användas både till E10-bensin, E85 och dieselersättningen ED95.
– Teknikmognadsnivån måste höjas för kommersialisering. Nästa steg skulle till exempel vara ytterligare katalysatorutveckling, en reaktordesign och konstruktion och drift av en pilotanläggning, säger professor Gadere vid universitetet i München.
EU har dock bestämt att försäljningen av alla bilar med förbränningsmotorer ska förbjudas från 2035, så det är bäst för etanolforskarna att skynda sig.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter