Polestarköpare känner sig lurad. Innan den försenade bilen ens levererats har priset för nya köpare sänkts kraftigt.
– Kort efter jag köpt min bil föll priset med 160 000 kronor och jag har inte ens fått den ännu, säger Larz Andersson i Avesta.
I fredags berättade vi på Carup om Larz Andersson. Han köpte en Polestar 2 för 760 000 kronor i november. Polestar ringde honom att berättade att den skulle levereras innan jul. Men ännu har han inte sett röken av bilen.
Nu visar det sig också att han förlorat stora pengar på affären, redan innan bilen levererats. Strax före jul sänkte Polestar priserna genom att de började skicka med all extra utrustning på köpet.
– Efter att jag gjorde min beställning såg jag att priset sänkts med 160 000 kronor, säger Larz Andersson.
Enligt Polestar beror förseningen på att man ännu inte fått registreringsskyltarna till bilen. Man hoppas att Larz Andersson ska ha tålamod.
– I detta fall har registreringsskyltarna till bilen inte kommit än. Vi räknar med att kunna återkomma till kunden inom kort för att erbjuda ett leveransdatum, John Eriksson på Polestar.
Men Larz Andersson har genomskådat bluffen. Med hjälp av en vän har han lyckats spåra registreringsskyltarna. De skickades till Polestar redan i november.
– Registreringsskyltarna tillverkades den 20 november och skickades med Postnord. Så de bör varit framme hos Volvo Cars Upplands Väsby senast den 26 november om det inte kommit bort på vägen men då bör de redan kommit i retur till Transportsstyrelsen första veckan i december, säger Larz Andersson.
Efter detektivarbete hos Transportstyrelsen har Larz Andersson fått beskedet att Polestar missade att hämta ut registreringsskyltarna hos Postnords utlämningsställe. När de legat för länge skickades de tillbaka till Transportstyrelsen. I fredags beställde Polestar nya skyltar.
Polestar svarar på kritiken om den långa leveranstiden.
– Även om en bil har kommit fram till leveransplatsen finns det fortfarande flera steg den måste genomgå innan den är klar för leverans till kund, bland annat behöver den få registreringsskyltar och genomgå leveransservice, säger John Eriksson, PR-ansvarig hos Polestar.
Från biltillverkaren försöker man lugna ner situationen. Det kan vara vanskligt att sälja sin gamla bil då datumet bara är en uppskattning.
– Vid beställning av bil får kunder en estimerad leveranstid som är en uppskattning och som kan komma att ändras fram till dess att vi kontaktar kunden och erbjuder ett specifikt leveransdatum, säger John Eriksson på Polestar.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.