Förarfelen i Volvos elbil är ett stort mysterium

De försökte återskapa det mystiska förarfelet på Volvos elbil. Totalt utfördes sex olika tester av NAF och norska tidningen Motor. De ställer sig frågande till att förarna har orsakat tre olyckor med skenande elbilar.
– Jag skulle anse möjligheten till ett sådant fatalt förarfel som nästan helt hypotetiskt, säger Benny Christensen, teknisk konsult på NAF, till Motor.

I Norge har Volvo hamnat i fokus den senaste tiden. I tre olika fall har Volvo-bilar skenat iväg okontrollerat. I ett fall dog en man i 60-årsåldern efter att hans XC40 störtade ut från fjärde våningen på ett p-hus i Norge. Efteråt har händelserna utretts av polisen, experter från Volvo och Norska Vägverket där ingen lyckades hitta några fel på de inblandade bilarna, skriver Motor.

Efter en av olyckorna där Rolf Otto Strøms XC40 skenade rakt in i en garagevägg gick polisen ut med följande pressmeddelande.
– Bilen hade en hastighet på 62 kilometer i timmen när den träffade tegelväggen. Gaspedalen aktiverades till 100 procent från cirka 3 sekunder före kollisionen. Bromspedalen manövrerades inte de sista 5 sekunderna före olyckan, skrev polisen.
LÄS MER OM MOTORS TESTER HÄR: LÄNK TILL MOTOR

En Volvo XC40 störtade ut från fjärde våningen på ett p-hus i Norge där föraren dog.

Rapporten möttes av kritik av en del experter som menade att det var omöjligt att kunna konstatera att gaspedalen var nedtryckt i 3 sekunder. För att undersöka om det kunde vara ett förarfel som låg bakom olyckorna valde journalister från Motor och experter från NAF att försöka återskapa det mystiska förarfelet på Volvos elbil.
– Det skulle visa sig vara mycket svårare än vi trodde, skriver Motor.

I sin undersökning använde de sig av en Volvo XC40 som de sedan utförde sex olika tester på. Efter undersökningen kände Benny Christensen att chansen att det skulle vara ett förarfel som låg bakom olyckorna var enbart hypotetisk. 
– Vi har testat startprocedurerna för bilmodellen, kollat ​​hur snabbt den kan accelerera och försökt framkalla användarfel. Såvitt vi kan se är det en hel del olyckliga omständigheter som krävs för att bilen ska ställas in i hög hastighet även om man klättrar över mittkonsolen, säger han till Motor. 

Även advokaten Audun Helgheim som företräder de anhöriga till den avlidne 60-årige mannen var med och observerade undersökningen. Han tycker nu att fallet måste utredas mer grundligt.
– Jag tycker att fynden som helhet ger anledning till att ärendena kring den här modellen från Volvo ska utredas mer ingående av polisen. Vidare tycker jag att vi måste be polisen kvalitetssäkra den anmälan som har gjorts, säger han till Motor.  
Volvo har valt att inte kommentera testerna som utfördes av Motor.
LÄS MER: