Fisker drar ner på sin biltillverkning igen – nu för att frigöra kontanter. Produktionen dras ner till 10 000 bilar, mindre än en tredjedel av tidigare prognos.
– Fisker har tagit ett strategiskt beslut att minska produktionen i december för att prioritera likviditet för att låsa upp över 300 miljoner USD i rörelsekapital, uppger bolaget.
Elbilstillverkaren Fisker skriver nu ner sin prognos över biltillverkningen för tredje gången på kort tid. I augusti drogs prognosen ner från 32 000-36 000 bilar till 20 000-23 000 bilar. I mitten av november skrevs målet ner till 13 000 till 17 000. Och nu, tre veckor senare, drar Fisker ner prognosen igen. Nu är det 10 000 bilar som gäller.
De tidigare neddragningarna har enligt Fisker berott på problem att få tag på komponenter och problem med att leverera bilar. Den här gången handlar det om att Fisker vill frigöra mer kontanter. Bolaget vill få loss 300 miljoner dollar, drygt tre miljarder kronor i rörelsekapital genom att minska produktionen i december.
Samtidigt meddelar Fisker att de gjort en rad andra saker för att stärka upp bolaget. De skärper nu fokus på drift och genomförande av affärsplan.
– Vi kanske inte har nått vår ursprungliga prognos men med hänsyn till nuvarande marknadsförhållanden och negativa tongångar kring elbilsförsäljning, skulle jag säga att vi går ganska bra, eftersom vi fortsätter att accelerera försäljning och leveranser. Detta ger betydande intäkter när vi ökar vår verksamhet, säger grundaren och vd Henrik Fisker.
Trots att leveranserna krympt från över 32 000-36 000 bilar till 10 000 har bolaget gjort bättre ifrån sig än någon annan elbilsstartup, enligt Henrik Fisker.
– Jag förväntar mig att vi i slutet av detta år kommer att ha levererat fler kundbilar än någon elbizlsstartup i västvärlden gjorde under sitt första leveransår.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter