Vilken bil satsar man en rejäl slant på om man är miljardär och bilsamlare?
Skådespelaren Robert Downey Jr har just valt en specialversion av klassiska BMW 3.0 CS.
Frågan är bara – har han förändrat BMW:n för mycket, eller är den ännu läckrare nu?
Robert Downey Jr blev Iron man med hela världen för 12 år sedan och sedan dess har pengarna strömmat in på hans bankkonto. Sen fem år tillbaka beräknas han tjäna minst 700 miljoner kronor per år och han fick enligt uppgift 650 miljoner enbart för att göra filmen “Avengers: Endgame”.
Så 55-åringen har med sin favorithobby, att samla på fina bilar. I hans Tony Stark-liknande garage har bl a stått en Chevrolet Corvette från 1965, en Audi RS8 cabriolet, en Porsche 993 och Ferrari California T.
Nu har han skaffat ytterligare en goding: en specialbyggd BMW 3.0 CS från 1974.
Det är den välrennomerade tuningfirman SpeedKore som ligger bakom förändringarna. Jänkarna har genom åren gillat att bygga karosser i kolfiber på jänkarbilar som t ex Ford, Chevrolet, Dodge och Plymouth. Och de har jobbat åt Robert Downey Jr tidigare, bland annat genom att bygga om en Ford Mustang Boss 302 från 1970 och en Chevrolet Camaro från 1967.
BMW:n har i grunden kvar sin plåtkaross, men det finns en del detaljer i kolfiber. Robert Downey Jr ville att exteriören skulle matcha utseendet i kupén så där har stora ändringar skett. Träpaneler på karossen matchas av exakt samma material på stora delar av instrumentbrädan.
Baksätet har tagits bort och ersatts av ett bagageutrymme samt en minikylare med plats för goda drycker.
Och skådisen ville dessutom ha mer kraft under huven. 3.0-liters raka sexan på 180 hk (134 kW) har blivit 311 hk tack vare en bränsleinsprutad S38, som ju ursprungligen kom med M5:ans E34-generation.
Har bilfantasten Robert Downey Jr skapat en alldeles fantastisk BMW Restomod – eller har han förstört en klassisk modell?
Maths Nilsson är grundare av Carup.