Åkeriägaren avslöjar hur stor besparing de sett i lastbilarna av blankdiesel. För tunga fordon kan effekten av blankdiesel vara enorm.
– Vi har sett en stor skillnad av att använda blankdiesel, säger Markus Forsell.
Han äger och driver Forsells Oljetransport i Älmhult. Samtidigt har Markus startat en bensinmack, Route 23 längs riksvägen mot skånska Osby. Dessutom har han ett antal tankbilar som kör ut bränsle i södra Sverige.
– Vi ska bara ha en mack, den startades för att vi skulle kunna göra av med bränsle som blev över efter leveranser, säger Markus Forsell.
Precis som många andra mackägare på landsbygden märker han av en snabbt ökande efterfrågan på blankdiesel. Många kunder uppfattar den som mycket bättre än den som blandats ut med biologiska ämnen.
– Vi har sålt mycket blankdiesel till åkare och lantbrukare. För dem är det stor skillnad, blankdieseln ger ingen gegga i tanken. Men nu ser vi också att vanliga bilister önskar blankdiesel i allt högre grad, säger Markus Forsell.
Tester på personbilar visar att effekten av blankdiesel är relativt måttlig. En BMW fick ett par hästkrafter extra och i de flesta fall är minskningen av förbrukning knappt mätbar. Men blankdiesel innehåller mer rengörande substanser, det kan vara en förklaring på att många upplever stor effekt. Nu avslöjar åkaren Markus Forsell hur stor besparing de fått på sina lastbilar med blankdieseln.
Lastbilschaufförerna föredrar blankdiesel, precis som deras arbetsgivare, åkerierna. Anledningen är att det blir billigare och bättre för dem att använda den. Med sådan diesel i tanken rullar fordonet längre.
– Jag har själv sett en stor skillnad hos lastbilarna i effekt och ekonomi mellan blankdiesel och den vanliga dieseln. Vi har mätt skillnaden och det är klart att på blankdiesel drar lastbilarna ungefär två deciliter mindre per mil, men det beror också lite på modell, säger Markus Forsell.
Carup har varit i kontakt med Volvo Trucks och Scania, men det tycks inte ha några officiella tester av blankdieseln effekt i deras lastbilar. Många bilister påstår att de får samma effekt för vanliga personbilar.
– Ja, det är många som säger det, men jag vet inte. Jag tror inte att effekterna är så stora när det kommer till vanliga personbilar, säger Markus Forsell.
En annan grupp fordonsägare som har stor nytta av blankdiesel är de som kör med husbil. När den ställs in för vinterförvaring kan traditionell diesel med biologiska tillsatser täppa till filter och ventiler.
– Ja, husbilsägarna fyller gärna tanken med blankdiesel innan de ställer in den. Annars riskerar man att få den där geggan i botten som kommer av rapsoljan, säger Markus Forsell.
I rapsoljan gror sporer som blir till svampangrepp och kan ställa till det i tanken. Allra helst om det står för länge.
– Det finns en lagringstid för vanlig diesel, eller B7 som den kallas på sex till åtta månader. Men när det kommer till blankdiesel är lagringstiden oändlig, säger Markus Forsell.
Samtidigt ökar intresset för blankdiesel över hela landet. Allra helst nu när vintern är i antågande, eftersom den klarar kylan bättre.
Andreas Jemn är journalist och författare.