Farväl till W16 – den allra sista Bugatti Chiron

Bugatti tar ett allra sista farväl av den legendariska W16-motorn. Det firas med en specialdesignad Chiron kallad L’ultime. Bilen är ett skräddarsytt konstverk, handmonterat av teamet i Molsheim och blir det 500:e och sista exemplaret.

I åtta år har Bugatti Chiron figurerat som ikon bland högpresterande hyperbilar. I centrum har deras legendariska W16-motor varit, vars resa nu går mot sitt slut, när företaget nu går in i en ny era med en ny drivlina. Men först ska historien hyllas och för det har man tagit fram en allra sista variant av deras älskade Chiron. 

Avskedsmodellen har fått det mycket passande namnet L’ultime, den sista på franska, och ska sammanfatta Chirons fantastiska era som den första produktionsbilen som översteg 482 km/h och den första vägbilen med 1500 hk. Hyllningsmodellen är handmonterad av Bugattis team i Molsheim i den otroliga färgkombinationen “Atlantic Blue” och “French Racing Blue”. En härlig detalj är lacken på dörrarna med olika städer, som hänvisar till platser där Chiron förekommer.

För att fira den allra sista Chiron, pryds exteriören av numret “500” längs sidorna och på vingen. Numret finns också ingraverat på motorkåpan och pryder den skräddarsydda inredningen, som består av en harmonisk blandning av kolfiber och läder, i färgerna “Deep Blue” och “Blue Carbon Matt”.

– Denna 500:e och sista Chiron-modell är ett passande farväl som fångar ett avgörande arv som för alltid kommer att etsas in i bilhistorien och banar vägen för ett ljust nytt kapitel, som börjar med produktionen av Bolide och W16 Mistral och fortsätter med avtäckningen av vår nya modell i juni, säger Bugattis president Christophe Piochon i ett pressmeddelande.

LÄS MER: