Här drar vd Thomas Ingenlath och designchefen Maximillian Missoni täcket av nya Polestar 4 på Friends Arena. En sjutusan till bil, måste jag säga. Men Polestars himmel är långtifrån stjärnklar.
Efter att Volvo Cars och Geely strypt pengakranen letar Håkan Samuelsson och Thomas Ingenlath efter någon som kan gå in med 14 miljarder i Polestar.
Låter som mycket pengar – men för rätt investerare är det faktiskt ett fynd, ett fantastiskt bilmärke på rea.
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Både Polestars vd Thomas Ingenlath och designchefen Maximilian Missoni fanns på plats på elbilmässan i Friends Arena i Solna för att dra täcket av Polestar 4. Ingenlath darrade lite på stämman när han tog till orda och berättade om bilen, men det gick inte att ta miste på hans stolthet över den nya bilmodellen. För den hårt pressade biltillverkaren hänger mycket på den nya coupé-SUV:en.
Maximillian Missoni är en av få glamorösa chefer inom den ingenjörstäta bilindustrin som har en kvinnlig beundrarskara. Hans senaste skapelse Polestar 4 är snygg och djärvt designad, den står verkligen ut bland alla slätstrukna elbilar på Friends Arena. Tänk att bara komma på idén att ta bort bakrutan, något så gott som alla bilar haft sedan Dodge uppfann stålkarossen 1914. Men 110 år får räcka.
– Titta på den här taklinjen. I vanliga fall behövs fritt utrymme för bra sikt bakåt genom backspegeln i praktiskt taget alla bilar. Men vi insåg att tekniken hade kommit till den punkt där den fysiska backspegeln kan bytas ut mot en digital display och en HD-kamera, säger Maximillian Missoni.
Det djärva draget att ta bort bakrutan har både skapat en unik coupékaross med en skön sidolinje, dessutom är bilen otroligt rymlig och invändigt. Glastaket har dragits så långt bak att du inte kommer sakna bakrutan. Resten av inredningen är minimalistisk skandinavisk design i superklass. Och att den fortfarande går att få med nappaläder, bara en sådan sak.
Hos mig skapar bilen verkligen ett habegär och är en av läckraste nya bilar jag sett eller suttit i på länge. Visst, 760 000 kronor är mycket pengar, men dristar mig till att tro att bilen är lika bra som nya Porsche Macan som startar på en prislapp runt miljonen. Snyggare och rymligare är den definitivt.
Men ett stort frågetecken hänger över bilen och de två toppcheferna på plats. Kommer verkligen Polestar att överleva? I går kom beskedet att Volvo Cars som äger 49,5 procent av Polestar inte tänker gå in med en endaste krona mer. De vill helst ge bort sitt delägande till sina aktieägare för att slippa huvudvärken. Det fick den redan slaktade Polestaraktien att rasa med 16 procent och Volvo Cars att rusa med 23 procent.
Det verkar också osäkert om Geely kommer att gå in med ytterligare 14 miljarder kronor (1,3 miljarder dollar) som Polestar sagt behövs för att nå lönsamhet och positivt kassaflöde. Polestar uppger att de ska söka de pengarna hos externa finansiärer i form av nya aktier eller lån. Thomas Ingenlath låter optimistisk om utsikterna att hitta en investerare.
Vid en första tanke kan det låta som en omöjlig uppgift att hitta en ägare som är beredd att gå in med 14 miljarder för att bli delägare i en blödande elbilstillverkare. I själva verket är det ett riktigt reapris för ett fantastiskt bilmärke. De får ett bilmärke med tre färdiga attraktiva bilmodeller och har rättigheter att använda sig av Volvos och Geelys teknik och industriella tillverkningskapacitet. Polestar har dessutom lyckats bygga upp varumärke som står för något.
Lucid med en enda dyr bilmodell på programmet tog nyligen in 31 miljarder kronor i nytt kapital från Saudiarabiens statliga välfärdsfond. Nio som haft det tufft utanför Kina fick så sent som i december in 23 miljarder kronor från Abu Dhabis statliga fond CYVN Holdings.
Sett i det ljuset framstår det som ett fynd att kunna bli stor delägare i Polestar för 14 miljarder kronor. De elbilsmärken som blir kvar när konsolideringen har skett kan bli oerhört värdefulla. För en oljefond i Mellanöstern borde Polestar vara ett kap. Och den som beställer Polestar 4 kan spara 2500 kronor på att kryssa ur en onödig laddkabel.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter