Fiat har redan avslöjat att en mildhybrid av elektriska Fiat 500e är på väg. Nu säger Fiat-chefer att försäljningen skulle kunna bli över hundra tusen bilar årligen, betydligt mer än dagens försäljningssiffror för helelektriska 500e.
– Det finns många kunder där ute som skulle vilja äga en 500e, men inte har råd. Nu ger vi dem en chans att äga den, säger Fiats Europachef Gaetano Thorel till Reuters.
Den svagare efterfrågan på elbilar globalt har fått biljätten Stellantis att fortsätta producera bilar med diesel- och bensinmotorer. Efter att förra månaden ha annonserat att den helelektriska Fiat 500e kommer att eftermonteras som en mildhybrid och lanseras som hybridmodell, förutspår Fiat nu att den nya hybriden kommer att sälja mellan 100 000 och 110 000 exemplar om året. Det är betydligt mer än försäljningssiffrorna för elektriska 500e för närvarande, som sålde omkring 80 000 bilar förra året.
Trots förväntningar från Fiat och Stellantis om att producera över 90 000 Fiat 500e under 2023, tillverkades endast 77 000 exemplar på grund av den svaga efterfrågan. Det har inte bara tvingat biljätten att pausa tillverkningen flera gånger, utan också avskeda flera tusentals anställda i Mirafiori-fabriken utanför Turin. I Europa landade el-modellen av Fiat 500 strax över 65 000 sålda bilar förra året, jämfört med förbränningsmotorsmodeller av Fiat 500 som sålde närmare 110 000 exemplar förra året.
Enligt Fiats vd Francois Olivier förväntas prislappen för hybridmodellen av 500e bli några tusenlappar högre än gamla versioner av Fiat 500, men betydligt billigare än helelektriska 500e. Produktionen av den nya hybridmodellen är planerad att starta under första kvartalet 2026. Modellen kommer att byggas på samma plattform som den helelektriska 500e, och planen är att likt den helelektriska 500e tillverka hybridmodellen i den historiska Mirafiori-fabriken i Fiats hemstad Turin.
LÄS MER:
Melker Rundén skriver om ekonomi och motornyheter på carup.se.