Elbil på 4,25 ton blir laglig på B-körkort

Nu blir det lagligt att köra riktigt tunga elbilar på vanligt B-körkort. Regeringen höjer viktgränsen på elbilar som används för transport till 4250 kg från 1 juli. 

Viktgränserna för att få köra vissa elbilar på B-kökort har blivit ett hinder, främst för transportbilar. Idag finns det över 600 000 lätta lastbilar som väger under 3,5 ton. Men när allt fler byter till elektriska transportbilar riskerar bilarna att gå över viktgränsen på grund av tunga batterier. De allra tyngsta elbilarna som Hummer EV ligger i farozonen, även om den inte lanserats i Sverige ännu. Hummer EV väger 4,1 ton.

Regeringen gör därför om reglerna så att det går att få dispens för att köra elbilar som väger över 3500 kg på vanligt B-körkort. Med dispensen går det att köra elbilar som väger upp till 4250 kg på B-körkort. 
– Bristen på förare med behörighet att köra tyngre elfordon utgör ett hinder för den gröna omställningen av transportbranschen. Med detta beslut där nya regler om försöksverksamhet kommer på plats redan den 1 juli underlättas elektrifieringen av godstransporter genom att fler förare får möjlighet att köra tyngre elfordon, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

För att få köra de tunga elbilarna måste företagen söka en dispens hos Transporstyrelsen med undantag från körkortslagen. Det gäller för förare som har haft körkort med behörighet B i minst två år. Regeringen har också beslutat om en förordningsändring från 1 juli 2024 som gör det möjligt att genomföra godstransporter med fordon som uteslutande drivs med el, naturgas eller flytande gas och som väger upp till 7,5 ton inom en radie av 100 km från platsen där fordonet är stationerat, utan att omfattas av reglerna om kör- och vilotider samt färdskrivare. 
LÄS MER: