Nya elbilen Volvo EX90 är världens näst tyngsta SUV med 2818 kg. Tunga elbilar är farligare i krockar, drar mer el och sliter på vägar och däck.
Nu avslöjar Volvo Cars vd Jim Rowan att företaget jobbar hårt för att banta bilarna.
– Jag tror att det kommer att vara en kombination av lite batterikemi, lite förbättrad aerodynamik och bättre användning av kompositmaterial för att ta bort vikten, säger Jim Rowan till Which Car.
Elbilarna gör att nya bilar blir allt tyngre. Många nya elektriska modeller är 30-40 procent tyngre än deras bensindrivna motsvarigheter. Allra tyngst i sin klass är nya Volvo EX90 som väger in på 2818 kg. Volvo EX90 har redan fått kritik från forskare för att den är farligare för andra bilar i krockar, och förbrukar onödigt mycket el genom sin vikt och sitt relativt höga luftmotstånd.
– Den här upprustningen med allt tyngre bilar gör kollisioner svårare. Det kostar på för dem i andra änden med mindre bilar. Avancerade autobromssystem gör dock att riskerna för kollisioner minskar, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.
Andra nackdelar med de allt tyngre elbilarna är att bilarna sliter ner vägar snabbare, förbrukar mer däck än traditionella bilar ochsliter ut bussningar och hjulupphängningar snabbare. Nu avslöjar Volvo Cars vd Jim Rowan för Which Car att Volvo arbetar hårt för att på flera sätt för att minska vikten i sina kommande bilar.
– Det som elbilar hatar mer än något annat är vikt, högt luftmotstånd och stora däck med högt rullmotstånd. Så vi försöker hela tiden mäta hur man får geometrin rätt utan bilen ser ut som en kil? Hur får man ut vikten ur bilen och hur minskar man rullmotståndet på själva bilen?
Jim Rowan beskriver det som en ständig kamp att hålla nere vikten på elbilarna, men att Volvo lyckas genom att ha bättre luftmotstånd och batterikemi. Han avslöjar också i intervjun att Volvo är på väg att gå över till litium-järnfosfat-batterier (LFP) utan kobolt. Ett mycket märkligt uttalande av Jim Rowan, då LFP-batterier har lägre energidensitet och väger mer än att jämförbart Litiumjon-batteri.
– LFP är en riktigt bra teknik och det är mycket billigare också, eftersom du blir av med kobolten och blir av med magnesiumet så miljömässigt är det också ett bättre val, säger Rowan.
Den största viktbesparingen kommer dock att åstadkommas genom annan batterikemi och genom att använda mera kompositmaterial i bilarna. Volvo försöker också ta bort vikt ur krockstrukturen, utan att försämra säkerheten. Volvos kommande MPV kommer dock väga ännu mer än EX90.
– Vi lägger också mycket aluminium i våra bilar nu, vilket är dyrare, men det är mindre vikt, så det är en fördel. Och vi har precis lagt in megacasting i några av våra nya modeller och det tar mycket vikt, säger Jim Rowan.
Jim Rowan tror också att batterier i mindre storlek kommer att kunna minska vikten. Volvo hoppas att kunderna inte ska välja större batteri än någon behöver i sin vardag. Men vill verkligen kunderna ha ett litet 30 kWh-batteri som kräver ständig laddning i sin elbil? Hittills har alla valt bort de minsta batterierna. Men kanska handlar det om en mognad inför de nya produkterna hos kunderna. Nya Volvo EX90 har ett batteri på 111 kWh, något Jim Rowan själv ifrågasätter.
– Så fort du sätter infrastrukturen på plats är räckvidden inte längre ett problem. Det vi nu tittar på är att du inte vill sätta i 100kWh-batterier i många bilar. Du vill lägga in 50kWh eller 30kWh. Så länge du är tillräckligt bekväm kan du ladda hemma för den korta pendlingen och det finns anständig infrastruktur, varför skulle du lägga in mer kostnader och vikt?
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter