Försäljningen av elbilar spås ta fart igen under 2025. Ett lyft på 16 procent förutspås, trots frånvaro av nya bidrag.
– Billigare elbilar och ett bredare produktprogram börjar ge resultat, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.
2024 blev det sämsta året på tio år för nybilsmarknaden i Sverige med 269 498 nyregistrerade bilar. Prognosen för 2025 är inte mycket bättre, bara 5500 bilar upp till 275 000, en marginell ökning med 1,8 procent. Trots sänkta räntor lossnar det inte för bilförsäljningen under 2025, enligt branschorganisationen Mobility Sweden.
– Även om sänkta räntor kommer driva på marknaden har konsumenterna grävt djupa hål i plånböckerna och tagit av sparkapital i flera år på grund av höga räntor. Det blir en fördröjning innan vi ser effekten av räntesänkning. Riksbanken ser ut att fortsätta sänka fram till sommaren, så andra halvåret kan det bli lite bättre, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.
Däremot spås försäljningen av elbilar ta ny fart efter en nedgång på 16 procent under 2024. Under 2025 ökar elbilsandelen till 40 procent, enligt Mobility Sweden. Det skulle innebära en försäljningsökning med 16 000 bilar till 110 000 elbilar, och att vi är tillbaka på 2023 års nivå.
– Det är främst företagsmarknaden som driver ökningen. Ett bredare produktprogram börjar ge resultat och att det kommer ut fler billigare elbilar på marknaden, säger Mattias Bergman.
Under 2024 steg utsläppen från de nya bilarna för första gången på länge. Något som Bilbranschen hoppas på nya stöd till elbilar. Ett första stöd till låginkomsttagare i glesbygd kan komma 2026. Regeringen har ännu inte gått ut med de exakta detaljerna eller stödbeloppen.
Men Mattias Bergman tror att det är oundvikligt att Sverige måste införa fler stöd om inte elbilsförsäljningen tar ordentlig fart.
– Ja, det skulle jag tro. Sedan är bara frågan när det kommer. Det kommer att kosta Sverige enorma klimatböter om inte elbilsförsäljningen tar fart. Nya styrmedel är ett sätt att undvika böter.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter