Efter elchocken: Vad är billigast nu – el, bensin eller diesel?

Elpriserna har rusat i höjden igen samtidigt som bensinpris och dieselpris sjunkit kraftigt. Vilket drivmedel är egentligen billigast, eller ska vi säga dyrast, i vinter? Carup går igenom läget just nu och jämför kostnaden för att köra på bensin, diesel och el. 

Låt oss först slå fast att kostnaderna för att ha bil består av många andra komponenter än drivmedlet. Värdeminskning är oftast den allra största kostnaden, även om många bilar har ökat i värde eller haft en ovanligt liten värdeminskning de senaste åren. Skatter och reparationer kan också ha stor påverkan. 

Men utvecklingen av driftskostnaden för elbilar kontra bensin- och dieselbilar har ändå blivit en het potatis som väcker debatt. Den senaste månaden har elpriserna skenat i höjden samtidigt som bensinpris idag och dieselpris idag är på en lägre nivå på  länge. Vinter är heller inte elbilarnas bästa tid då bilarna drar betydligt mer energi än under det varmare halvåret. 

Flera olika vintertester visar att elbilar drar 15-40 procent mer energi på vintern, jämfört med den angivna räckviddssiffran. Volvo XC40 Recharge drar i normalt väder 2,39 kWh per mil. I kallt väder får man räkna med att förbrukningen kan stiga omkring 20 procent visar olika tester. 

Hemmaladdning av elbil

Det mesta tyder på att elpriset landar på en rekordhög nivå för det rörliga månadspriset i december. Den som laddar elbilen hemma och bor i södra och mellersta Sverige får enligt Vattenfalls prognos betala 3,80 kronor per kWh plus nätavgift, skatt och moms på alltihop. Totalt cirka 5,70 kronor per kWh när allt räknas in. Tester som tyska ADAC gjort visar att effektförlusten vid laddning av en elbil med laddbox ligger på 8-11 procent. Den som har en Volvo XC40 Recharge P8 och laddar bilen hemma för i kallt vinterväder räkna med att varje mil kostar cirka 15,53 kronor. (2,5 kWh per mil x 5,70 kronor x 10 procent laddförlust). Den som laddar sin elbil med rörligt timpris kan komma billigare undan. Kör du en något snålare elbil som Tesla Model 3 eller Model Y kan förbrukningen landa på 2,0 kWh per mil om du kör försiktigt, då landar milkostnaden på omkring 12,50 kronor. 

Snabbladdning av elbil

Laddar du din bil på snabbladdningsstationer får du räkna med ännu dyrare drivmedelskostnad för elbilen. Just nu tar Tesla omkring 5 kronor på sina Superchargers, och Ionity tar 8,70 kronor per kWh om du inte har någon typ av abonnemang som kan göra det betydligt billigare. Det innebär att milkostnaden för en Volvo kan landa på 24 kronor per mil när effektförlust räknats in. En snålare Tesla kan klara sig 11 kronor per mil inklusive effektförlust om du laddar till de lägsta priserna på Teslas Superchargers. Snabbladdning kan just nu vara billigare än hemmaladdning

Just nu är det aningen billigare att köra en Volvo XC40 på bensin än att hemmaladda den med el.

Köra på bensin

Bensinpriserna har sjunkit ordentligt den senaste tiden, men är ändå på en mycket hög nivå historiskt sett. Just nu kostar en liter bensin 18,29 kronor på bemannade stationer. Den som kör en bensindriven Volvo XC40 B4 får räkna med en förbrukning på 0,75 liter per mil enligt tester. Sannolikt drar bilen lite mer på vinterväglag, varför det är realistiskt att räkna med 0,80 liter per mil. Det innebär att drivmedelskostnaden just nu ligger på 14,63 kronor per mil, vilket är något billigare än motsvarande elbil.  Den som väljer en mer bensinsnål bil som till exempel Skoda Octavia TSI 115 som drar omkring 0,60 liter per mil kan komma undan med 10,97 kronor per mil. 

Köra på diesel

Även dieselpriserna är höga trots att de sjunkit kraftigt den senaste månaden. En liter diesel kostar just nu 22,82 kronor på bemannade stationer. Den som väljer en dieseldriven Volvo XC40 får räkna med en verklig förbrukning på omkring 0,65 liter per mil. Det innebär att bilen har en drivmedelkostnad på 14,83 kronor per mil, något mer än en bensindriven XC40, men mindre än den elektriska XC40 Recharge. 

Summering 

Eldriven Volvo XC40 Recharge hemmaladdning: 15,53 kronor per mil 
Eldriven Volvo XC40 Recharge Ionity: 23,70 kronor per mil 
Snålare elbil, t ex Tesla Model Y vid hemmaladdning 11 kr per mil
Bensindriven Volvo XC40 B4: 14,63 kronor per mil
Dieseldriven Volvo XC40 D4: 14,83 kronor per mil
Snålare bensinbil Skoda Octavia TSI 115 10,97 kronor per mil

Slutsats

Just nu i december när elpriserna är rekordhöga och bensin och diesel minskat i pris samtidigt som elbilens effektivitet är sämre i kyla är det något billigare att köra på fossila bränslen. Men sett över det senaste året har det varit billigare att köra på el, så sent som i november kostade det långt under en krona per kilowatttimme att hemmaladda elbilen. Den som vill sänka sin laddningskostnad för att köra billigare än en bensinbil behöver just nu ha rörligt timpris och ladda när elen är som billigast.

Just nu är macken billigare än laddstationen – men det växlar fort. Så sent som i november var elbilen billigare.