Efter att ha varit portade i åratal – nu ska Polestar erövra Frankrike. Den bittra striden med Citroën är över. Dessutom går Polestar in i flera länder och byter ut ledningen i flera länder.
Under flera år befann sig Polestar i ett infekterat bråk med Citroën. Konkurrenten stämde Polestar för att de tyckte loggan var för lik Citroëns klassiska pilar. Citroën vann i fransk domstol, vilket gjorde att Polestar fick betala 150 000 euro i skadestånd och inte kunde lanseras i Frankrike. Men under 2022 nådde de två biltillverkarna en uppgörelse.
Trots det har Polestar inte sålts på Europas näst största bilmarknad, men nu meddelar Polestar att elbilen äntligen ska börja säljas i Frankrike. Dessutom ska märket in i Tjeckien, Slovakien, Ungern, Polen, Thailand och Brasilien via lokala distributionspartners. Samtidigt meddelar Polestar att de ska hitta nya återförsäljare på befintliga marknader.


Som Carup skrev redan i fredags blir Volvos tidigare toppchef Anders Gustafsson ny Polestar-chef i USA. Dessutom byter Polestar ut sina landschefer i både Storbritannien och Norge mot nya krafter, meddelar bolaget.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter