Domen mot Europas batterifabriker: ”Kommer dö”

Northvolt och flera andra batteriföretag startar från noll för att försöka slå etablerade batterijättar från Kina eller Korea. Nu skakar satsningarna i sina grundvalar och 9 nya fabriker har redan stoppats. Experter dömer ut chanserna att lyckas utmana Kina. 
– Alla företag som inte stöds av stora konglomerat eller inte är kinesiska kommer att dö, säger en ledande investerare i bilindustri till Financial Times

Europas dröm om att starta en batteriindustri som kan utmana Kina och Korea börjar krackelera. Elbilarnas inbromsning slår hårt även mot etablerade jättar i Asien och igår förklarade batterijätten SK On akut nödläge. Nu visar en ny kartläggning i Financial Times att nya europeiska spelare som Northvolt går mot extremt tuffa tider. Fabriker som skulle ha tillverkat batterier till två miljoner elbilar per år har redan skjutits upp. 

Enligt Andy Leyland, vd för analysfirman SC Insight, har detta gjort att biltillverkarna i Europa skjuter upp sina beställningar och att kineserna tar stora delar batteriindustrin. Det har fått till följd att flera stora batteriföretag i Europa dragit i nödbromsen. 

Hittills har nio nya europeiska batterifabriker stoppats eller lagts på is. Resterande fabriker är kraftigt försenade. Analytiker dömer nu ut Europas chanser att lyckas etablera en batteriindustri som kan utmana Kina.

Northvolt har stoppat sin Borlängefabrik och dragit i nödbromsen för den snabba expansionen. Men de är långt ifrån ensamma, även Volkswagens batteribolag PowerCo har stoppat sin fjärde fabrik. Även ACC som ägs av Mercedes-Benz och Stellantis har pausat två fabriker. Hittills har 9 stora batterifabriker lagts på is.
– Vi har varit lite för aggressiva i våra expansionsplaner och det är det vi nu ser över, säger Peter Carlsson, vd för Northvolt, till DI.

En ledande investerare i biltillverkare och leverantörer till elbilar dömer ut chanserna att lyckas etablera ny batteriproduktion i Europa och komma ikapp etablerade spelare i Kina och Korea. 
– Batteriindustrin i Europa var en stor dröm med stora pengar och stor brådska, men nu sker utslagning. Alla företag som inte stöds av stora konglomerat eller inte är kinesiska kommer att dö.

Nothvolts vd Peter Carlsson tror att vi kan slå kineserna med ny vassare teknik.

Istället kan den europeiska bilindustrin spela Kina rakt i händerna när de tvingas köpa billigare batterier från de etablerade spelarna. Om de europeiska satsningarna inte lyckas blir vi beroende av Kina för all framtid. Northvolts Peter Carlsson tror att vi kan slå dem med vassare teknik, trots att de inte fått fart på sin produktion och får kassera många batterier.
– Vi kan slå dem på produktprestanda. Vi måste bevisa att vi kan matcha dem i utförande, har han sagt enligt Financial Times. 

De stora batterifabrikerna som byggs i Europa satsar till största del på litiumjonbatterier med nickel, mangan och kobolt-kemi med prismatiska celler. Samtidigt går en stor del av industrin i Kina över till LFP-batterier och satsar på cylindriska celler som gör det möjligt att få högre energiinnehåll i batteripaketen. LFP-batterierna är betydligt billigare än NMC och börjar komma ikapp i prestanda.

Risken finns att teknologin i de europeiska fabrikerna kommer att vara föråldrad när de är uppe i full produktion. Men överproduktionen i Kina är stor och även de asiatiska spelarna har det tufft just nu. Analytikern Tim Bush på UBS i Seoul ifrågasätter om ”de europeiska batteritillverkarna har en framtid överhuvudtaget.”
LÄS MER: