Dieseljätten släpper sin första bensinmotor

I över 100 år har Cummins tillverkat dieselmotorer. Men nu släpper de sin första bensinmotor någonsin.

En av världens största och mest kända tillverkare av dieselmotorer Cummins, har nu lanserat sin första bensinmotor B6.7 Octane. Företaget har över 100 års erfarenhet av att tillverka dieselmotorer för lastbilar, lokomotiv, fartyg och byggutrustning. Bensindrivna motorer har däremot varit något man inte tillverkat alls – fram till nu.

Anledningen till att Cummins nu släpper sin första bensinmotor är att det finns ett behov på marknaden för en enklare lösning. Lastbilsförare, särskilt i USA, har uttryckt missnöje över de komplexa avgassystemen som krävs för att uppfylla dagens utsläppsstandarder, som till exempel AdBlue. Dessa system har ibland uppfattats som svårhanterliga och har orsakat problem för många förare. Enligt Cummins har man därför utvecklat denna bensinmotor som inte kräver samma komplexitet, för att ge ett enklare alternativ för dem som söker en mer lättskött motor med bibehållen prestanda.

Cummins själva marknadsför bensinmotorn B6.7 med sloganen “Hållbarheten hos diesel, enkelheten hos bensin”. Motorn är en sexcylindrig rak motor med turboladdare och har en maximal effekt på 300 hästkrafter (ca 224 kW) och ett vridmoment på 895 Nm. Det finns också versioner med lägre effekt, på omkring 200 hästkrafter och 813 Nm. Enligt Cummins drivs B6.7 Octane av 87-oktanig bensin och är 10 % mer bränsleeffektiv än andra bensinmotorer med samma storlek.

B6.7 Octane kommer först att användas i Kenworths medelstora lastbilar, bland annat modellerna T180, T280, T380 och T480. Dessa lastbilar används främst för rak lastbilstransport och inte för långtradarverksamhet. Det är ännu oklart om motorn kommer att lanseras i andra fordon framöver.

LÄS MER: