Första test av Volvo EX90 – drabbades av buggar

Allra första recensionen av Volvos nya flaggskepp EX90 har nu publicerats. Volvo bjöd journalister från hela världen till lyxiga Newport Beach i Kalifornien. Men bilen var inte helt klar, enligt första provkörningen. 
– Medan vissa funktioner saknades i EX90, fungerade andra helt enkelt inte korrekt, åtminstone på vår testbil, skriver Ars Technica

Volvo har bjudit både svenska och utländska journalister till fashionabla badorten Newport Beach i Kalifornien. Till skillnad från de flesta andra tidningar deklarerar amerikanska tekniksajten Ars Technica tydligt och transparent längst upp i artikeln att Volvo har betalat för deras resa. ”Volvo tillhandahöll flyg från Washington till Orange County och boende så att Ars kunde köra EX90”, uppger tidningen. Testet togs dock ner efter knappt ett dygn då medier skrivit på ett avtal om att ännu inte publicera det. Så troligen hade Ars Technica varit lite snabba i vändningarna, men det kan läsas i sin helhet via Google.

Volvo EX90 är företagets dyraste bil någonsin med ett startpris på 997 000 kronor. Det handlar om en helt elektrisk bil som går att få med sex eller sju sittplatser. Den fyrhjulsdrivna versionen har 408 hästkrafter eller 517 hästkrafter i Performance-version. Designen påminner starkt om gamla XC90, åtminstone i profil. En Lidarsensor på taket för tankarna till en Londontaxi, enligt Ars Technica som ändå gillade de proportionerliga formerna.

Bilen är rejält tung och väger över 2800 kg, men luftfjädringen maskerar den höga vikten, enligt den första provkörningen.  
– De adaptiva luftfjädrarna gjorde mycket för att dölja denna SUV:s avsevärda tjänstevikt. Och åkkvaliteten var särskilt bra, särskilt vid motorvägshastigheter. Nackdelen var att karosskontroll över låghastighetshinder som gropar, vägbyggnadsplåtar och så vidare inte var så bra. Rörelser från sida till sida skulle kunna kontrolleras bättre för att stoppa sätesstöden från att utföra slag på dina njurar, skriver Ars Technica

Trots vikten har Performance-modellen av Volvo EX90 en acceleration upp till 100 km/h på 4,9 sekunder. 
–  Den första biten av gaspådraget  ger mycket vridmoment till hjulen, och om du har passagerare med på resan kommer deras bakhuvud att lära känna nackstöden ganska intimt.

Det märks dock att bilen inte är helt färdig. Den kommer utan 10 funktioner till de första köparna efter stora problem med IT-utvecklingen, och det är inte den färdiga bilen som testades i Kalifornien. 
– Som det tyvärr blivit alltför vanligt vid första körningar är de EX90 vi testade inte riktigt slutprodukten. Det är ett mycket avancerat fordon, med de senaste och mest kraftfulla bildatorerna från Nvidia och Qualcomm som styr allt från fordonssäkerhet till infotainment, uppger Ars Technica.

Bland annat har Volvo stängt av Apple Car Play, lidar och flera förarassistanssystem. Bilen klarar inte heller dubbelriktad laddning i dagsläget. Men tyvärr hade Ars Technica dessutom fått ett måndagsexemplar av EX90 där bilens datorer strulade, trots inaktiverade funktioner.

– Medan vissa funktioner saknades i EX90, fungerade andra helt enkelt inte korrekt, åtminstone inte på vår testbil. Volvo har gått över till en telefonnyckel för EX90, som använder ultrabredband (som Apples AirTags) för att upptäcka närheten till sin ägare (det finns också ett NFC-kort som backup). Tyvärr hade vår EX90 problem med att upptäcka närvaron av telefonen och vägrade vid ett tillfälle att starta, vilket krävde att en tekniker bröt ut en bärbar dator för att ge den instruktioner, skriver Ars Technica. 

De rapporterar också om ”gremlins” i elektroniken när det gäller körassistenten, de kapacitiva sensorerna på ratten och vid ett tillfälle tror de att luftfjädringen fick bilen att doppa nosen vid ett trafikljus. Men kanske handlade det om ett måndagsexemplar, då andra journalister verkade ha fått testbilar som fungerade bättre. 
–  Förmodligen kommer dessa buggar att vara borta när kundleveranserna börjar någon gång under fjärde kvartalet i år. 

Ska man tro Ars Technica blir Polestar 3 den kanske värsta konkurrenten till Volvo EX90. Båda bilarna bygger på samma tekniska plattform som kallas SPA2. Den tredje sätesraden är dock väldigt trång. Den som inte behöver sju platser bör överväga Polestar 3, som är mycket roligare att köra och åtskilligt billigare, enligt den som provkörde.
LÄS MER: