Därför varnar ADAC för de här dörrhandtagen

Infällbara elektriska dörrhandtag kan vara livsfarliga vid en nödsituation. Nu varnar den tyska bilistorganisationen ADAC för mekanismen.
– De kan orsaka svårigheter för räddningspersonal vid en olycka.

Både i Tyskland och Nederländerna har det varit heta diskussioner kring att man bör förbjuda infällda handtag, något Carup skrivit om nyligen. Debatten har sin från dödliga olyckor där dörrhandtagen spelat en central roll. Nu går också bilistorganisationen ADAC i Tyskland ut med starka varningar för mekanismen.
– De fashionabla dörrhandtagen kan orsaka svårigheter räddningspersonal i händelse av en olycka. I princip kan problemet uppstå i alla fordon som har sådana handtag installerade, uppger ADAC.

Tesla har gjort sig mest kända för sina infällda dörrhandtag, men även märken som Polestar, Mercedes-Benz och BMW har tagit efter. Volvo och Audi har gjort ett tydligt ställningstagande och behållit riktiga handtag. Vissa av de nya handtagen kan fällas ut genom att trycka på främre delen, men de flesta handtagen använder elektriska servomotorer som drar ut handtaget. Om strömmen bryts i en nödsituation kan det vara omöjligt för räddningshjälpen att komma in i bilen.

Flera bilmärken har lanserat infällbara dörrhandtag.

När krocktester gjorts av Euro NCAP har det inte upptäckts några problem med handtagen. Men flera verkliga olyckor har visat att elektriska dörrhandtagen faktiskt skapa en dödsfälla. ADAC har också gått ut med att det finns stora fördelar med mekaniska dörrhandtag när räddningspersonal ska ta sig in i bilarna.

ADAC råder den som äger en bil med elektriska dörrhandtag att ta reda på hur dörrarna ska nödöppnas i händelse av en olycka som bryter strömmen.
En nödfönsterhammare kan vara till hjälp om du är osäker. Men det är ingen garanterad hjälp i en nödsituation heller, eftersom den har svårt för laminerade glasrutor, som ofta installeras i moderna bilar som så kallad värmeisolering, akustik- eller komfortglas, uppger den ansedda bilistorganisationen.


LÄS MER: