USA-truckers kommer inte att få köpa en Scania. Trots hyllningarna tänker Scania inte lansera sina lastbilar på andra sidan Atlanten.
Amerikanen Bruce Wilson importerade förra året en Scania R770 till USA. Lastbilen är specialbyggd efter en USA-specifikation eftersom USA:s regler för lastbilar, som handlar om utsläpp, säkerhetskrav och storleks- och viktgränser, skiljer sig från de i Europa. Detta gör att Bruce Wilsons R770 får köras i USA, men inte i Europa. Lastbilsföraren måste dock skicka en ansökan till USA:s trafikmyndighet “NHTSA” varje gång han vill köra Scanian.
Sedan Scanian anlände till USA har Bruce Wilson utfört olika tester på den svenska lastbilen. Han jämförde den bland annat med en amerikansk Peterbilt. Då visade det sig att Scanian var betydligt mer rymlig och komfortabel. Den stilrena designen i den svenska lastbilen motsvarar mer vad vi är vana vid här i Europa, men det är inte givet att den genomsnittlige amerikanske lastbilschauffören skulle uppskatta den, vilket Bruce Wilson verkligen gjorde.
Bruce Wilson valde även att ta med sin R770 till en lastbilsmässa i Florida. Där fick Christopher E. Fiffie, som har 425 000 följare på Youtube, provköra den svenska lastbilen och imponerades mycket av den. Han blev bland annat chockad över dess svängradie.
– Det här är helt sjukt, sa Christopher E. Fiffie.
Under testkörningen av Scanian imponerades han dessutom av dess 16,4-liters V8-motor på 770 hästar. Christopher avslöjade efter provkörningen att han hade betydligt lägre förväntningar och trodde inte alls att Scanian skulle vara så skön att köra som den visade sig vara.
– Jag trodde verkligen inte att den skulle vara så här. Jag förväntade mig något Volvoaktigt, säger han.
De olika klippen på R770:an som gör succé i USA har hundratusentals visningar på Youtube. Men trots hyllningarna från USA-truckers har Scania inga planer på att relansera sig i USA.
– Scania har just nu inga planer på en USA-introduktion, skriver Elin Wengström, produktchef på Scania till Carup.
Istället är det andra lastbilar inom Scanias koncern Traton som säljs i USA. De satsar istället på lastbilsmärket International i USA.
– Vi är en del av Traton Group, och inom Traton är det varumärket International som representerar koncernen på den amerikanska marknaden, skriver Elin Wengström, produktchef på Scania, till Carup.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/03/william_karlsson_author-1-jpg.webp)
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.