Många som köpt en dyr elbil snuvas nu på 70 000 kronor i klimatbonus. Trots att bilen kostade under 700 000 kronor och BMW gjorde reklam för klimatbonus anses den ha kostat mer.
– Det naturliga är att man tror att det är den senaste prislistan som gäller, säger Carl Lindwall, informationschef på BMW Sverige till Mestmotor.
Under 2022 gjordes bonusreglerna för elbilar om. Den 12 juli infördes ett bonustak som gjorde att bilar som kostade över 700 000 kronor inte fick bonusen på 70 000 kronor.
Nu visar de sig att många köpt en elbil och betalat under 700 000 kronor, men ändå går miste om bonusen, uppger Mestmotor. Det visar sig att det inte är bilföretagets prislistor som gäller när bonusen ska beräknas, utan Skatteverkets prislista som som heter 2021:29.
Till exempel har elbilen BMW iX3 sålts för 699 000 kronor efter att BMW sänkt priset, medan bilen i Skatteverkets lista kostar 769 000 kronor. Den som köpt bilen blir nu utan bonus. BMW lovade i sina reklamkampanjer ut att bilen skulle få klimatbonus på 70 000 kronor. Även fler bilmodeller än BMW iX3 ska ha drabbats.
– Det jag kan tycka är olyckligt är att listan för 2022 heter 2021:29. Det är inte lätt för konsumenten eller återförsäljaren att ta till sig informationen. Komplexa frågor kräver tydlig kommunikation, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden till Mestmotor.
En som blivit utan bonus är Lennart Bornhall som köpte sin BMW hos Bilia i Uddevalla. Han har väntat på 70 000 kronor i klimatbonus, men blir nu utan pengar. Han fick sin bil före nyår, hade han fått en bil tillverkad 2023 hade han i alla fall fått 50 000 kronor i bonus, då en ny prislista hos Skatteverket trätt i kraft för ett nytt tillverkningsår.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter