Därför slås allt fler bilhandlare på små orter ut

Små bilhandlare slås ut av bilmärkenas hårda krav. Branschen förutspår att framtiden ligger i händerna hos de stora koncernerna.
– Mindre handlare som tidigare kommit undan nu får krav på sig att likformas om de vill vara kvar i leden, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig hos Motormännen Riksorganisation (MRF).

Förra veckan berättade vi på Carup.se om flera små bilhandlare som slår igen. Anledningen är ofta de höga krav som generalagenterna för bilmärkena ställer. Det gör så att de stora kedjorna får mindre konkurrens och friare spelrum på marknaden.

– Det ska “brandas” om, med skyltar och liknande så att det ser likadant ut överallt. Man kan säga att de vill ha det som IKEA-varuhusen, oavsett var man kommer så är det igenkänning, säger Mikael Svensson som har sålt Kia i skånska Hörby.

Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig hos Motormännen Riksorganisation (MRF), förklarar varför kraven blir allt högre från bilmärkena.

Kia är långt ifrån ensamma. Hos Motormännens Riksorganisation (MRF) har man känt till det här länge. De följer utvecklingen och ser att de stora koncernerna av handlare som finns på många orter tar över på mindre handlarnas bekostnad. Men det nya är att små handlare som kommit undan kraven inte gör det längre.
– Det är inget nytt, det har pågått sedan 1990-talet, då var det de stora märkena och för Volvo, Volkswagen Group, BMW, MB, Toyota med flera så är detta självklart, säger Klaus Silfvenius.

Han är inte förvånad över frågan. Det är en utveckling som pågått länge att små bilhandlare har svårt att leva upp till de höga kraven som generalagenterna ställer. 
– Jag kan tänka mig att signalen du nåtts av är att mindre handlare med märken som tidigare kommit undan nu får krav på sig att likformas om de vill vara kvar i leden. Det blir ju allt viktigare att bära sitt varumärke om man vill vara nybilshandlare.

Förra veckan tvingades Norra Västerbottens Motor i Skellefteå att ansöka om konkurs. En av de tyngsta anledningarna var att företaget inte hade råd att uppfylla kraven.
– Kia ställer hårdare krav som skulle ha inneburit en del större investeringar och ägarna till Norra Västerbottens Motor kände att de inte hade möjlighet att genomföra dem, säger konkursförvaltaren Simon Engman. 

Flera bilmärken är kända för att ha höga krav som kan bli tuffa att bära för en mindre aktör. 
– För de stora märkena är detta ett omfattande dokument som kan styra allt från detaljer som arbetsplatsens utformning till arkitektur, tänker till exempel på Audi-anläggningarnas utformning, där hela anläggningen i detalj är utformad efter högsta standard i storstad, säger Klaus Silfvenius. 

Men det är inte bara generalagentens höga krav som slår ut de mindre bilhandlarna. Även konsumenterna har ett stort ansvar. Istället för att stötta din lokala bilhandlare, åker man till den större för ett bredare utbud.
– Det är ju en del av urbaniseringen, att vi som konsumenter är mindre lokalpatriotiska och istället väljer att åka till en större handlare med större utbud, det är ju samma tendens som slagit ut de lokala livsmedelshandlarna och de lokala TV-handlarna, allt hanteras av de stora kedjorna som erbjuder ett utbud som vi som konsumenter vill ha, säger Klaus Silfvenius. 
LÄS MER: