Många nyare kan få mjukvaruuppdateirngar över nätet. BMW är en av dem – men om det är för kallt eller om bilen står i en backe går BMW:s elbilar inte att uppdatera.
Tesla var först ut med mjukvaruuppdateringar till sina bilar för tio år sedan. På samma sätt som hos en mobiltelefon uppdateras programvaran utan att du behöver göra något speciellt, mer än att avstå körning i cirka 20 minuter. Övriga biltillverkare gör sitt bästa för att komma ikapp, men många har svårt att få det att fungera lika smidigt som Tesla. Även återkallelser åtgärdas numera via online-uppdatering, Volvo ska till exempel laga bromsarna på distans på 106 000 bilar.
Nu visar det sig att BMW har speciella krav för att du ska kunna uppdatera deras elbilar eller köpa extra utrustning från deras digitala butik. BMW fick tidigare uppmärksamhet för att de börjat sälja ratt- och sätesvärme på abonnemang. Det är lätt att förstå att vissa säkerhetsåtgärder kan vara på sin plats, för om uppdateringen går snett kan det få allvarligare konsekvenser än hos en mobiltelefon.
In ‘sentences that would make your nan’s head explode’: I can’t update my car because I live on a hill pic.twitter.com/X0Jte5QYdG
— Clare Eliza (@clare_eliza) January 29, 2023
En ägare i USA upptäckte att bilens dator krävde att hon skulle flytta bilen från en backe för att den skulle gå att uppdatera. Nu visar det sig att samma krav finns i Sverige. För att bilen ska kunna uppdateras får den i stå i kallare temperatur än -10, den måste också stå vågrätt, annars kan den rulla iväg om uppdateringen skulle misslyckas. Bilen måste också vara i P-läge, laddad till mer än 20 procent och avstängd, vilket är mer förväntat.
BMW rekommenderar dessutom att bilen står utanför allmän väg, och bilens nyckel måste finnas i bilen när installationen startar. Jämfört med Tesla har BMW en bit kvar när det gäller mjukvaruuppdateringar, men det är lätt att förstå att en del säkerhetsåtgärder kan vara på sin plats. Ett fel i koden skulle kunna slå ut handbromsen och få den att rulla iväg. Begränsningen med kyla är aningen svårare att förstå. Men sannolikt beror den på att batteriet fungerar sämre i mycket låga batterier och att datorn kan bli långsammare i kyla.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter