Nu varnar M Sverige och tyska Adac för usla sommardäck som är underkända och så dåliga att de kan vara livsfarliga. De sämsta däcken har 50 procent längre bromssträcka. På våt väg kan skräckdäcken ha 25 meter längre bromssträcka från 80 km/h.
– M Sverige avråder från att köpa de däck som får underkänt i testet, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tyska Adac har tillsammans med M Sverige och tidningen motor testat 50 olika sommardäck i ett av Europas största däcktest. Resultatet visar att sju däck är underkända och har dåliga egenskaper som kan vara farliga i en nödsituation.
– Att så många däck får underkänt är riktigt dåligt. Billiga däck slits snabbare och gör bromssträckan längre. För konsumenten gäller det att se upp och ta del av oberoende testresultat, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
Sommardäckstestet har gjort på den vanliga dimensionen 205/55 R16, en storlek som passar många familjebilar. Däcken är gediget testade för att utreda kör- och säkerhetsprestanda, samt komfort och livslängd.
Skillnaden mellan olika däck i testet är mycket stor. När toppdäcket Continental Premium Contact 6 har stannat helt från 100 km/h, håller det usla däcket Premiorri Solazo fortfarande över 40 km/h. Det sämre däcket har nästan 50 procent längre bromssträcka, 53 meter jämfört med 36. På våt asfalt är det ännu värre: när de bästa däcken i testet har stannat, håller Double Coin DC99 fortfarande 52 km/h.
– M Sverige avråder från att köpa de däck som får underkänt i testet. En hel del av dem finns i sortimentet hos exempelvis större bildelssajter på internet, så det gäller för konsumenten att se upp med vad man klickar hem, varnar Carl-Erik Stjernvall.
Enligt tyska Adac är det 10 däck som är bra val och riktigt säkra med bra prestanda. Det handlar om ganska dyra premiumdäck från Goodyear, Continental, Michelin och Bridgestone som ligger i topp. Men även Nokian Tyres från Finland och Falken från Japan och de koreanska tillverkarna Kumho, Hankook och Nexen återfinns bland de bäst däcken. De två absolut bästa däcken enligt Adac och Motor är Goodyear EfficientGripPerformance 2 och Continental PremiumContact 6, som enligt Adac sätter standarden för körsäkerhet.
Hela sju däck är underkända och är så dåliga att de kan vara farliga och skillnaden mellan en olycka och i förlängningen liv och död. Däcken har katastrofal egenskaper i regn och väta. DoubleCoin DC99 är visserligen slitstarkt, men bromssträckan på 59,3 meter från 80 km/h i väta är livsfarlig. När testvinnardäcket Continental PremiumContact 6 redan stannat, kör du förbi DoubleCoin DC99 i cirka 52 km/h.
– Olyckor i sådana hastigheter kan få dramatiska konsekvenser – så håll händerna borta från dessa däck! skriver Adac.
Underkända däck
ROTALLA RH 01
BERLIN TIRES SUMMER UHP 1 G2
LASSA DRIVEWAYS
EVERGREEN EH 226
RIKEN ROAD PERFORMANCE
DOUBLECOIN DC99
PREMIORRI SOLAZO
Alla 50 testade däck – från bäst till sämst
GOODYEAR EFFICIENT GRIP PERFORMANCE 2
CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6
MICHELIN PRIMACY 4+
BRIDGESTONE TURANZA T005
NOKIAN TYRES WETPROOF
FALKEN ZIEX ZE310 ECORUN
CONTINENTAL ULTRACONTACT
KUMHO ECSTA HS52
HANKOOK VENTUS PRIME4
NEXEN N´FERA PRIMUS
KENDA KENETICA PRO KR210
KLEBER DYNAXER HP4
FULDA ECOCONTROL HP2
TOYO PROXES COMFORT
DEBICA PRESTO HP 2
DUNLOP SPORT BLURESPONE
PIRELLI CINTURATO P7 C2
SAVA INTENSA HP2
SEMPERIT SPEED-LIFE 3
FIRESTONE ROADHAWK
BF GOODRICH ADVANTAGE
GT RADIAL FE2
ESA+TECAR SPIRIT PRO
BARUM BRAVURIS 5HM
VIKING PROTECH NEWGEN
NORAUTO PREVENSYS 4
APOLLO ASPIRE 4G
GITI GITISYNERGY H2
GENERAL TIRE ALTIMAX ONE S
PETLAS IMPERIUM PT515
UNIROYAL RAINSPORT 5
HIFLY HF 201
COOPER ZEON CS8
WESTLAKE Z-107
MINERVA F 209
KING MEILER SPORT1
TOMKET SPORT
MICHELIN E PRIMACY
LAUFENN S FIT EQ+
DELINTE DH 2
ZEETEX ZT 1000
AVON ZV7
RADAR RPX 800
M Sveriges råd om sommardäck:
• Byt till sommardäck. Kör inte med dubbfria vinterdäck, de ska inte användas på sommaren. Bromssträckan och köregenskaperna försämras avsevärt.
• Spara hellre pengar på att strunta i däckhotellet än att välja billiga däck.
• Det är viktigt både för trafiksäkerheten, ekonomin och miljön att välja bra däck med rätt egenskaper som håller länge.
• Ta del av oberoende däcktester när du ska välja däck. Däck som presterar bra kostar ofta mer än halvbra däck. Billiga däck har ofta kortare livslängd.
• Följ biltillverkarens rekommendation när det gäller däcktryck. Kom ihåg att ha högre däcktryck när bilen har full last.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter