Däckjätten Continental blev en jätte på bildelar. Men nu gör de en tvärnit. Hela bildelsverksamheten ska bort.
Tyska börsnoterade däckjätten Continental har satsat hårt på att bli en stor underleverantör till bilindustrin. Men det gick inte alls som planerat. Bildelstillverkningen har orsakat stora förluster och aldrig lyft. Nu ger de upp och ska knoppa av hela verksamheten i ett eget bolag.
Hela rasket läggs i ett eget bolag och ska delas ut till aktieägarna och börsnoteras som ett eget bolag. Kvar blir bara däck- och industriverksamheten i Continental. För att bildelstillverkaren ska hålla sig flytande får de 1,5 miljarder euro i kontanter av Continental, dessutom ett låneutrymme på 2,5 miljarder euro, uppger Handelsblatt.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter