BARCELONA. Här är satsningen som kan chocka elbilsmarknaden. Cupra Urbanrebel kommer som en ny fräck liten elbil med 44 mils räckvidd. Prislappen blir från drygt 200 000 kronor.
– Vi blir inte gillade av alla, men älskade av vissa, säger Cupras chefsdesigner Jorge Diez till Carup.
Fortfarande har de användbara billiga elbilarna för de stora massorna saknats. Cupra Urbanrebel kan komma att förändra det. Den nya elbilen avtäcktes på ett stort event under tisdagskvällen. Urbanrebel blir en bil i samma storleksklass som Volkswagen Polo och Seat Ibiza, men med större innerutrymmen. Utseendet är fräckt och kaxigt för att tilltala en yngre publik. Än så länge är det en konceptbil som förebådar produktionsbilen.
– Vi leder utvecklingen, fordonsfamiljen som kommer att demokratisera hållbar mobilitet i staden, för flera märken inom Volkswagen-koncernen, säger Dr. Werner Tietz, chef för forskning och utveckling på Cupra.
Cupra Urbanrebel kommer på den så kallade MEB Small-plattformen och är fyra 4 meter lång, 1,97 meter bred och 1,57 meter hög. Hjulbasen är 2,6 meter. Bilen blir framhjulsdriven och får en elmotor på 226 hästkrafter. Räckvidden blir fina 44 mil och bilen accelererar piggt till 100 km/h på 6,9 sekunder. Den billigaste varianten ska kosta från 20 000 euro, drygt 200 000 kronor.
Cupra har satsat hårt på inredningen och bilen får en djärv och nyskapande form med en ratt som påminner om playstation, Cupra lovar att det ska se ut ungefär så här i produktionsbilen som kommer 2025. Bilen har nyskapande material som 3D-printas för läcker form och lättare vikt.
– Urbanrebel är mer än bara en Cupra-bil. Det är denna modell som kommer att demokratisera eldriven mobilitet i staden. Känslomässig, attraktiv och rolig att köra och samtidigt tillgänglig. Vi bevisar att elbilar inte behöver vara tråkiga. Det här blir nästa generations insteg i vårt modellprogram, berättade vd:n Wayne Griffiths från scenen.
Cupra har på kort tid etablerat sig som ett nytt bilmärke att ta på allvar och slår nya rekord varje år. Köparna är 10-15 år yngre i genomsnitt än hos andra bilmärken inom Volkswagen-koncernen. Nyckeln är designen. Carup fick en pratstund med designchefen Jorge Diez.
– Cupra Urbanrebel koncentrerar alla element i en stark karaktär och är kvintessensen av vårt märke i en bil. Vi vill inte vara repetitiva, utan varje bil ska ha en unik karaktär, ungefär som en syster och bror.
Jorge Diez menar att köparna nu är öppna för nya varumärken, och att det är enklare att rita anslående bilar när man slipper släpa på ett gammalt design-DNA.
– Många vill ha något annorlunda idag, då lockar det med ett nyare varumärke. När du inte har något DNA att ta hänsyn till är du fri att göra vad du vill. Vi blir inte gillade av alla, men älskade av vissa.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter