Superbilskungen Christian von Koenigsegg har bytt upp sig till två av de vassaste bruksbilarna som går att hitta. Fram tills nyligen hade han en Tesla Model S från 2015. Nu har han köpt nya super-Teslan Model S Plaid med 1020 hästkrafter och laddhybriden Polestar 1 med 609 hästkrafter.
Christian von Koenigsegg har länge varit en inbiten Teslafantast. Han har berättat att han köpte in sig i företaget redan vid börsnoteringen och genom åren tjänat betydligt mer på att äga Teslaaktier än att vara vd för Koenigsegg. Fram tills helt nyligen har han ägt en Tesla Model S 85D från 2015 som han använt som privat bruksbil.
– När Elon Musk började bygga bilar ville jag köpa in mig. Dagen efter börsintroduktionen tog jag mitt sparkapital och gick in på 23 dollar. Jag har tjänat mer pengar på Tesla än vad jag kunnat ta ut på Koenigsegg i lön. Nu står de första aktierna i motsvarande 2 000 dollar när splittarna räknas in, har han berättat i Framgångspodden.
Om aktierna fortfarande finns kvar i börsportföljen trots förra årets stora nedgång vet vi inte. Men nu är den tidigare Teslan utbytt mot en ny ännu snabbare Tesla Model S Plaid och laddhybriden Polestar 1, kan Carup berätta.
Koenigsegg sålde nyligen sin Tesla från 2015 och köpte privat istället en Polestar 1 laddhybrid och via ett av sina bolag en Tesla Model S Plaid med 1020 hästkrafter. Teslas nya värstingmodell gör 0-100 km/h på 2,1 sekunder, vilket gör att till och med Koenigseggs bilar har svårt att hänga med innan farten är alltför hög. Nya Koenigsegg Gemera med 1725 hästkrafter ska förstås vara ännu mer accelerationssnabb än Tesla Plaid, men ännu är bilen inte klar för leverans och kostar 10 gånger mer.
Polestar 1 är det svensk-kinesiska märkets allra första modell och prislappen ligger på 1,7 miljoner kronor. Endast 1500 bilar tillverkades och i Sverige finns bara ett 40-tal bilar. Precis som på Koenigseggs egna bilar är karossen gjord i kolfiber. Under huven finns en fyrcylindrig Volvomotor med både turbo och kompressor och på bakaxeln sitter två elmotorer. Tillsammans lämnar bensin- och elmotorn 609 hästkrafter och ett vridmoment på 1000 Newtonmeter. Det är tillräckligt för att bilen ska göra 0-100 km/h på 4,2 sekunder. Bilen klarar dessutom 12,4 mil på enbart el tack vare ett batteri på 34 kWh.
Tesla Model S Plaid och Polestar 1 är inte de enda speciella bilarna i Christian von Koenigseggs bilsamling. Han äger bland annat två Lotus, en Koenigsegg CCR och en specialbyggd sportbil som liknar Ferrari F40. Dessutom gav han sig själv Koenigseggs nya jubileumsbil CC850 i 50-årspresent. Bilen har 1360 hästkrafter och en unik växellåda som kan växlas manuellt med exakt manuell känsla från spak och koppling. Endast 70 exemplar ska byggas för cirka 40 miljoner kronor styck.
Fotnot: I en tidigare version fanns inte uppgiften om Tesla-köpet med, men tack vare en uppmärksam läsare kunde vi lägga till detta.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter