Audi ville ha 30 000 kronor för nya gasfjädrar till bagageluckan på en elbil. Då fann norrmannen på råd och sparade 21 000 kronor.
– Jag blev chockad av priset, säger Jörgen Gunnerstad till tidningen Motor.no.
Delar till nyare bilar blir allt dyrare. Norrmannen Jörgen Gunnerstad köpte sig en Audi e-tron för snart sex år sedan. Bilägaren från norska Fauske har varit mycket nöjd med sin Audi. Dessutom hade han fem år med nybilsgaranti som gav trygghet om något skulle braka sönder.
Men kort efter att garantitiden löpt ut gick något sönder. Gasdämparna vid bagageutrymmet var slitna. Han vände sig då till Audis märkesverkstad som lämnade en prisuppgift på 29647 kronor för att byta båda två.
– När jag ringde och frågade om det verkligen var så att det kostade så mycket sa de att det är ett enkelt jobb att byta ut dem, men att det är delarna som är så dyra, säger Jörgen Gunnerstad.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/07/audi_etron_brandrisk-1024x576.jpg)
Jörgen var däremot inte nöjd med svaret. Istället började han forska efter billigare delar. Snart hittade han delar som inte var sanktionerade av Audi, men som skulle fungera. Priset var under 3000 kronor. Efter en stunds övervägande beslutade han sig ändå för att gå efter originaldelar. Då hittade Jörgen en firma som sålde reservdelar från utdömda e-trons.
Där fanns stötdämpare från en med årsmodell 2020. De skulle passa perfekt.
– Först trodde jag att de inte skulle göra det och att jag måste gå till en icke-märkt verkstad eller göra det själv. Men de var okej och gjorde det, säger Jörgen Gunnerstad.
När hela historien summerades hade han bara behövt betala 8700 kronor för delar och montering. På det sättet sparade den ekonomiskt sinnade norrmannen 21 000 kronor. Tidningen Motor frågar verkstaden Sulland som ligger i Bodö om det är fritt fram att hitta egna delar som deras mekaniker kan montera.
– Vi vill alltid ha full kontroll över delarnas ursprung och kvalitet. Det här är ett engångsfall gjort för att möta kundens behov och önskemål, säger Madeleine Schöyen, kommunikationschef hos Sulland i Bodö.
Motor frågade också verkstaden om priset på nästan 30 000 norska kronor var rimligt för ett så litet arbete.
– Vi erbjuder konkurrenskraftiga priser på våra reservdelsprodukter, säger Madeleine Schöyen på Sullands verkstad i Norge.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/07/andreas_jemn-jpg.webp)
Andreas Jemn är journalist och författare.