Bilverkstaden ville ha 183 000 kronor för att byta ut en växellåda i laddhybriden VW Passat GTE från 2017. Men felet lagades istället av en annan mekaniker för 5 000 kronor.
– Det finns inte en människa i världen som lagar en bil för de pengarna, säger mekanikern Henrik Redin.
En svensk bilägare köpte en Volkswagen Passat GTE hybrid från 2017 som gått 16 000 mil för 150 000 kronor av en bilhandlare i början av året. Bilen fungerade felfritt den första tiden, men efter cirka en månad slutade den att slå över till bensindrift när batteriet blev urladdat. På instrumentbrädan kom en varning upp om att endast en kort färd var möjlig, och kunden valde därför att tillkalla en bärgare som körde bilen till auktoriserade VW-verkstaden Möller Bil i Västerås.
Vid märkesverkstaden bestämde de sig för att inte ladda upp bilen och felsökte den med sitt instrument “ODIS”. De kom då fram till att det var fel med växellådan och att den behövde bytas ut. De skickade sedan en offert för bytet som skulle ha kostat kunden 183 305 kronor. Bytet var därmed dyrare än vad kunden hade betalat för hela bilen. Med byte till en begagnad växellåda som gått 25 000 mil kunde kostnaden ha stannat på 64 000 kronor. Men då hade det bara varit en månads garanti.

Enligt Jan Berg, som är servicechef för Möller Bil i Västerås, fanns det inte mycket som verkstaden kan göra när “ODIS” dömde ut växellådan som problemet. Eftersom verkstaden är auktoriserad måste de vara säkra på att reparationen är hållbar och rekommenderad av tillverkaren.
– Vi är auktoriserade och vi måste kunna stå för att det håller, säger han till Carup.
Kunden tog då kontakt med bilhandlaren där bilen köpts, som kom överens om att köpa tillbaka bilen för köpesumman. Efter det valde handlaren att ta kontakt med sin vän Henrik Redin, som själv bedriver en bilportal. Han blev chockad när han fick höra om reparationskostnaden och bestämde sig för att undersöka saken närmare.
– Jag trodde inte att det var sant, säger Henrik Redin.
Han började köra en egen diagnos på Passaten och fick då fram felkoden P2884. När han sedan gjorde en snabb googling på problemet upptäckte han att det var ett vanligt fel för modellen.
– Med en snabb googling får jag reda på att väldigt många hybrid-Passater drabbas av detta fel förr eller senare, säger han.
Han läste in sig på felet och förstod att det kunde handla om en undermålig packning i den så kallade mekatronikenheten som lossnar och fastnar i ventilen. Mekatronikenheten tar emot elektroniska signaler och omvandlar dem till hydraulkraft för att driva växellådan. Om något blir fel med enheten kan det leda till en tryckförlust som avbryter kraftöverföringen. Henrik Redin lyckades hitta en klipp på YouTube där en man går igenom felet i detalj och visar hur man kan fixa det.


Henrik Redin köpte sedan några reservdelar och tog ut mekatronikenheten ur bilen utan att han ens rörde växellådan. Det visade sig då att det var solenoiden som var blockerad av packningsrester, som han sedan spolade rent och reparerade ventilen. Att köpa de reservdelarna, packningar, filter och olja kostade honom runt 5 000 kronor.
– Lägger man till en arbetskostnad på säg cirka 8 timmar på verkstad så bör man hamna någonstans mellan 15 000 och 20 000 kronor för detta jobb, säger Henrik.
Enligt Jan Berg från Möller Bil hade verkstaden aldrig kunnat utföra en liknande reparation eftersom de måste kunna garantera att reparationen håller enligt tillverkarens instruktioner.
– Det låter som ett stort hopp från 5 000 till 180 000, men jag är mest orolig för om reparationen kommer att fungera framöver, säger han.
Enligt Jan Berg hade de hade kunnat säga att det fanns andra mekaniker som kanske kunde utföra reparationen. Verkstaden måste följa uppsatta rutiner för reparationen, och diagnossystemen uppger att det var växellådan som behövde bytas.
– Vi renoverar inte då är det ett komplett byte som görs. Vi är auktoriserade, och vi måste kunna stå för att det håller, säger servicechefen till Carup.
Idag fungerar bilen igen utan växellådan behövde bytas. Henrik Redin känner sig besviken över att VW-verkstaden inte hänvisade kunden till andra verkstäder som hade kunnat lösa felet betydligt billigare än för 183 000 kronor.
– Är denna kostnad rimlig? Ska inte en märkesverkstad kunna reparera bilar på ett mer kundvänligt och miljövänligt sätt än att byta ut en växellåda för att deras dator säger det? Och vad har VAG-koncernen för ansvar här, då detta är ett solklart konstruktionsfel? säger han.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.